maanantai 13. maaliskuuta 2017

Patmoksen ja Ahvion kristofasismin marxilainen alkuperä



Minusta on oikeastaan aika hupaisaa, kuinka oikeisto (nykyään myös uskonnollinen oikeisto) on omaksunut juuri Gramscin ja hänen hengenheimolaistensa retoriikan aina kun siitä on ollut oikeistolle hyötyä. Onhan tuo ollut toimiva pragmaattinen lähestymistapa. Mitä tulee tuohon Ahvion kirjoitteluun, niin hänen kirjoituksensahan ovat plagiaatteja amerikkalaisen (uskonnollisen) oikeiston julkaisuista.  Luuleeko Ahvio, että hänen lukijansa, eivät ole selvillä siitä, mistä nykyinen amerikkalainen oikeisto omaksui oman retoriikkansa?

Lyhyt kertaus amerikkalaisen uusoikeiston retoriikan marxilaisista lähtökohdista.

Sata vuotta sitten Yhdysvalloissa oli todella voimakas työväenliike. Socialist Democratic Party ja Socialist Labor Party olivat merkittäviä yhteiskunnallisia vaikuttajia. Vuoden 1912 presidentinvaaleissa sosialistien ehdokas Eugene Dobs sai 6 prosenttia annetuista äänistä. Se on aika iso luku kaksipuoluejärjestelmään perustuvassa hallintomallissa.

Jos käytte Washington D.C:n seudulla, niin kannattaa ehdottomasti vierailla Kongressin kirjastossa ja Kansallisarkistossa. Sieltä löytyy paljon amerikkalaisen työväenlehtien numeroita. Jo pelkkä kirjoitusten otsikoiden analyysi kertoo siitä, että retoriikka oli yhtenevää nykyisten oikeiston kanssa.

Ensimmäisen maailmansotaan asia liittyy siten, että työväenliike vastusti USA:n liittymistä sotaan. Silloisella republikaanisella presidentillä, Woodrow Wilsonilla, oli iso ongelma: Myös hän oli kampanjoinut uudelleen valintansa yhteydessä sodanvastaisella retoriikalla. Tilanne oli Wall Street kannalta kuitenkin sellainen, että esim. Goldman Sachsin yms. sijoitukset olivat uhattuina, jos Yhdysvallat ei liittyisi sotaan. Pakolla työväenliike saatiin mukaan ja tämä tarkoittaa sitä, että heidän julkaisunsa pakotettiin lain voimalla kirjoittamaan mm. pääkirjoituksissaan sotaa myötäileviä kannanottoja.

Sodan jälkeen oikeistolaistumisen ensimmäisessä aallossa koko työväenliike sitten käytännössä tuhottiin. Tuolloin oli vielä muistissa kuinka 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa oli käyty ”luokkasotia”, joissa sai surmansa tuhansia työläisiä. Suurpääomapiirit eivät halunneet tilanteen toistuvan. Wilsonin presidenttikausilla hyödynnettiin ensimmäistä kertaa myös massapropagandan menetelmiä. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että työväestön argumentit otettiin pääomapiirien käyttöön pienin variaatioin. Mikään ei ole sittemmin muuttunut: Uskonnollinen oikeisto ja Ahvio viljelevät jyrkän radikaalia marxista ”vallankumousretoriikkaa”, jossa tällä kertaa sen vallankumouksen tekevät uskovat oikeistolaiset pääomapiirit.

Lopulta oltiin samassa tilanteessa kuin nyt: Pääomat olivat kasaantuneet hyvin harvoille ja sitten seurasi talousromahdus. Tähän saumaan iski presidenttinä Franklin D. Roosevelt. Hän otti käyttöönsä jokaisen vasemmistolaisen argumentin ja menettelytavan mukaan lukien äärimmilleen viedyn keynesiläisen talouspolitiikan.  FDR sanoi suurimman saavutuksensa olleen kapitalismin pelastaminen. FDR oli itsekin vauras oligarkki, joka sanoi toisille oligarkeille: ”Jos ette luovu osasta omaisuuttanne, niin hyvin pian teillä ei ole lainkaan omaisuutta!” Kuulostaa aika paljon Bernie Sandersin retoriikalta demokraattien esivaalien 2016 yhteydessä.

1950-lvun oikeistolaistumisen toisessa aallossa työväestön retoriikka ei ollut suosiossa, mutta nykyään kolmannessa aallossa puheet ja teot ovat kuin suoraan marxilaisten teoreetikkojen hahmottelemista malleista.

Seurattuani vuosikymmeniä amerikkalaisen uskonnollisen oikeiston nykyistä nousua ja verratessani sitä 100 vuoden takaiseen amerikkalaiseen versioon sosialismista ja 1960- ja 70-lukujen eurokommunismiin, niin eroja on vaikea löytää. Ahvion kirjoittelussa tämä tulee hyvin esille. Pääseekö tuon sortin amerikkalaisuus hegemonia-asemaan (vrt. Gramsci) myös Suomessa? Ainakin yritystä näyttää olevan, mistä kertoo myös se, että vielä varsin pieni suomalainen fasistinen katras etsii liittolaisia uskonnollista piireistä (esim. Patmos) hyödyntäen ”vallankumousretoriikkaa”, joka puolestaan turhan usein sisältää väkivallan elementin.

Ilmeisesti totalitarismia ei voi ajaa kovin monella erilaisella retorisella keinolla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti