Kirjotin Suomi24:n keskustelupalstalle:
Tässä ketjussa
on jo aiemmin ollut puhetta historiattomuudesta ja tuo ilmiö vaivaa vähän myös
Mikko Laakson Uuden Suomen Puheenvuoron blogia; ei kuitenkaan mitenkään
erityisen häiritsevästi. Alt-right ei nyt vain mitenkään ole uusi internet-ajan
ilmiö vaan sen ideologia perustuu vuosikymmeniä aiemmin vaikuttaneiden
silloisten marginaaliryhmien ideologisiin virityksiin, joissa oli hyödynnetty
aika kritiikittömästi omiin tarkoituksiin sopivaa retoriikkaa riippumatta retoriikan
esittäjästä.
Itse törmäsin
näihin alt-right ryhmiin jo 1970-luvun lopulla, jolloin ne olivat ns. White
Power –ryhmiä. Erona KKK:hen oli esimerkiksi se, että White Power –jutut olivat
urbaaneja juttuja, kun KKK operoi enimmäkseen etelän maaseudulla ja
pikkukaupungeissa. Erona oli myös suhtautuminen populaarikulttuuriin: White
Power –ryhmillä oli 80-luvun puolella omia trash metal- bändejä ja pienlehtiä,
jotka levisivät paljolti kädestä käteen. Noilla ryhmillä oli ideologisesti
paljon yhteistä nykyisen alt-right jengin kanssa. Tavoitteena oli harvainvalta,
jossa vallassa olijat olivat ”harvoja ja valittuja” tietyn ideologisen
viitekehyksen omaavia. Se näkemys voidaan taas palauttaa Platoniin ja
Aristoteleeseen ja Antiikin Ateenaan, jossa valta oli vapailla miehillä, muiden
väestönryhmien jäädessä vaille sananvaltaa yhteiskunnallisessa päätöksenteossa.
Noin epädemokraattinen oli tuo varhainen demokratian esikuva. Aidosti
demokraattista yhteiskuntajärjestelmää ei ole ollut vielä missään.
Oikeisto-vasemmisto akselilla määriteltynä valta on aina harvainvaltaa, olipa
vallassa kumpi tahansa.
Laaksokin
hirttäytyy Frankfurthin koulukuntaan. Siitä on ollut jo puhetta mm. tässä
ketjussa ja monessa aiemmassa vastaavassa. Adorno, Althusser , Horkheimer ja
muut ”frankfurthilaiset” olivat lukeneet lenininsä, marxiinsa ja engelsinsa
oikein hyvin. En ole koskaan jaksanut lukea Leninin koottuja teoksia kokonaan
läpi, mutta jo pintapuolinen tutustuminen teksteihin selvittää sen, että alt-right
heput ovat omineet monen monta ”yhteiskuntafilosofista” argumenttia Leniniltä.
Trumpin avustajista mm. Steve Bannon on sanonut olevansa leninisti ainakin
sellaisessa merkityksessä kuin Bannon itse haluaa sen ilmaista.
Tuo merkitysyhteyksien
relativistisuus taas on yhteydessä dekonstruktioon vähän mutkan kautta.
Ensikosketukseni dekonstruktioon oli Jonathan Cullerin kirja ”On
Deconstruction”, joka oli post-strukturalistinen kirjallisuustieteellinen
teoreettinen viitekehys. Ranskalaiset dekonstruktionistit ja
post-strukturalistit taas olivat enemmän yhteiskuntafilosofiaan, valtaan ja
valtarakenteisiin suuntautuneita; siis noiden ilmiöiden analyysiin
suuntautuneita.
Tuossa
yhteiskuntafilosofissa suuntauksessa mikä tahansa saattoi olla mitä tahansa.
Verifikaatio, falsifikaatio ja totuus merkitsivät jotain ihan muuta kuin klassisessa
yhteiskuntafilosofiassa. Tätä alt-rigt joukkio on käyttänyt menestyksekkäästi
hyväkseen: he ovat dekonstruoineet Leninin, Marxin ja Engelsin tekstit ja
sitten rekonstruoineet niistä oman ideologisen oppijärjestelmänsä.
Dekonstruktionistisesti ”minun totuuteni” on aivan yhtä hyvä kuin ”sinun totuutesi”
tai objektiivinen totuus, jos sellaista ylipäänsä voidaan lainkaan muotoilla.
Tätä strategiaa ovat soveltaneet myös Amerikan kristofasistiset piirit.
Eivätkä tiede ja
tieteenfilosofiakaan ole säästyneet kaiken relativisoinnilta. 1970-lvulla Paul
Feyerabend kuvaili teoksessaan Against Method epistemologista anarkismia, jonka
periaatteena oli anything goes/mikä tahansa käy. Tätä ovat käyttäneet mm. alt-rightin ilmastonmuutosdenialistit.
Kyllähän tuosta
Laakson kirjoituksessa riittäisi juttua pitempäänkin, mutta tämä tällä kertaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti