Hoos 10:1 – 14:10
Jahven väkivallan uhkaa kohdistuu tällä kertaa Israeliin ja
Samariaan. Sitten Jahve alkaa kaduttaa oma väkivaltaisuutensa ja tarinan mukaan
Jahve päättää vielä kerran (kuinka mones kerta tämä jo on?) armahtaa Israelia.
Mutta Jahve silti uhkaa väkivallalla: 10.
He seuraavat Herraa. Hänen äänensä on kuin leijonan, niin hän ärjyy, ja
vavisten tulevat lapset mereltä päin. Aika turhamainen heppu tuo Jahve,
koska joutuu oman uskottavuutensa pönkittämiseksi turvautumaan aina
kyseenalaisiin keinoihin.
Kokonaisuudessaan jakso on Jahven arpomista: tappaako vai eikö,
kas siinäpä kysymys.
Juuda 1:1 – 25
Tälle kirjeelle on yritetty saada lisää arvovaltaa panemalla kirje
Juudan nimiin. Kirjeen kirjoittaja on kuitenkin tuntematon.
Jo nämä varhaiset kristityt olivat aika sekalainen ja riitaisa
seurakunta: 4. Teidän keskuuteenne on
näet luikerrellut ihmisiä, joiden jo aikoja sitten on kirjoitettu tulevan tähän
tuomioon. He ovat jumalattomia, jotka kääntävät Jumalamme armon irstaudeksi ja
kieltävät ainoan Valtiaamme ja Herramme Jeesuksen Kristuksen.
Aika heikoilla perusteilla tuotakin skenaariota pidetään
relevanttina. Jonkun valtaan pyrkivän varpaille on astuttu ja tämä yrittää nyt
pönkittää asemaansa vetoamalla muinaisiin kirjoituksiin. Tämän kirjeen
kirjoittaja siis pyrkii vahvistamaan sanomaansa vetoamalla Vanhaan
Testamenttiin ja senkin kirjeen kirjoittaja tekee huolimattomasti.
Snl 29:15 – 17
Raamatullinen väkivalta kohdistuu myös lapsiin: 15. Vitsa ja nuhde antavat viisautta, mutta
kuriton poika on äitinsä häpeä.
Ja lisää:
15. Vitsa ja nuhde antavat
viisautta, mutta kuriton poika on äitinsä häpeä.
Onneksi väkivaltainen lastenkasvatus on Suomessa kriminalisoitu.
Kuitenkin monet pitävät lasten pahoinpitelyä sopivana kasvatusmetodina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti