tiistai 8. joulukuuta 2015

Raamattukritiikkiä 8.12.2015



Hoos 10:1 – 14:10
Jahven väkivallan uhkaa kohdistuu tällä kertaa Israeliin ja Samariaan. Sitten Jahve alkaa kaduttaa oma väkivaltaisuutensa ja tarinan mukaan Jahve päättää vielä kerran (kuinka mones kerta tämä jo on?) armahtaa Israelia. Mutta Jahve silti uhkaa väkivallalla: 10. He seuraavat Herraa. Hänen äänensä on kuin leijonan, niin hän ärjyy, ja vavisten tulevat lapset mereltä päin. Aika turhamainen heppu tuo Jahve, koska joutuu oman uskottavuutensa pönkittämiseksi turvautumaan aina kyseenalaisiin keinoihin.
Kokonaisuudessaan jakso on Jahven arpomista: tappaako vai eikö, kas siinäpä kysymys.

Juuda 1:1 – 25
Tälle kirjeelle on yritetty saada lisää arvovaltaa panemalla kirje Juudan nimiin. Kirjeen kirjoittaja on kuitenkin tuntematon.
Jo nämä varhaiset kristityt olivat aika sekalainen ja riitaisa seurakunta: 4. Teidän keskuuteenne on näet luikerrellut ihmisiä, joiden jo aikoja sitten on kirjoitettu tulevan tähän tuomioon. He ovat jumalattomia, jotka kääntävät Jumalamme armon irstaudeksi ja kieltävät ainoan Valtiaamme ja Herramme Jeesuksen Kristuksen.
Aika heikoilla perusteilla tuotakin skenaariota pidetään relevanttina. Jonkun valtaan pyrkivän varpaille on astuttu ja tämä yrittää nyt pönkittää asemaansa vetoamalla muinaisiin kirjoituksiin. Tämän kirjeen kirjoittaja siis pyrkii vahvistamaan sanomaansa vetoamalla Vanhaan Testamenttiin ja senkin kirjeen kirjoittaja tekee huolimattomasti.

Snl 29:15 – 17
Raamatullinen väkivalta kohdistuu myös lapsiin: 15. Vitsa ja nuhde antavat viisautta, mutta kuriton poika on äitinsä häpeä.
Ja lisää:
15. Vitsa ja nuhde antavat viisautta, mutta kuriton poika on äitinsä häpeä.
Onneksi väkivaltainen lastenkasvatus on Suomessa kriminalisoitu. Kuitenkin monet pitävät lasten pahoinpitelyä sopivana kasvatusmetodina.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti