Patmoksen
pellehermanneista Pasi Turunen ampui hehtaaripyssyllään taas uuden
blogikirjoituksen. Huti tuli kuten aina ennenkin. Sinänsä hassua, että Turusen
epärehelliset pyssyt kohdistuivat tällä kertaa ateisteihin. No, jostakin sitä
on kai juttua väännettävä kun Aito Avioliitto ry kusi pahasti kintuille.
Turusen otsikoi
kirjoituksensa: Pariisin terrori-isku:
”Jumala on suuri!, ”Jumala on rakkaus! vaiko ”Jumalaa ei ole!”
Ja Turusen
jutusta seuraa, että Turunen pitää mitä tahansa väkivaltaa suotavana kunhan se
tehdään todentamattoman Jumalan nimissä; olipa tuolla jumalalla mikä nimi
tahansa. Turusen asenteellista väkivaltaisuutta on käsitelty tässä blogissa
aiemmin. Siis täällä:
Tuohon
blogikirjoitukseeni liittyvä video, missä Pasi Turunen ja Leif Nummela
kannattavat Raamatullista väkivaltaa, löytyy täältä:
Tuossa siis
Turusen lähtökohdat, joten ei ole lainkaan yllättävää, että Turunen yrittää
vierittää syyn omasta sekä uskonveljiensä ja –sisariensa väkivaltaisuudesta
ateistien niskoille. Tämän hän tekee selektiivisellä lukutavalla koskien Alex
Rosenbergin teosta The Atheist Guide To
Reality – Enjoying Life Without Illusions (Norton, 2011)
Pasi Turunen,
voit jo luopua uskostasi. Kiemurtelusi tekee sinusta yhtä hassun hahmon kuin Don
Quijote. Taistelet tuulimyllyjä vastaan olemattoman Jumalasi puolesta. On
oikein hyvä, että luet ateistista kirjallisuutta ja vielä ihan filosofin
kirjoittamaa. Huomaat kyllä itsekin kuinka epärehellistä uskosi on, mutta kai
sinä joudut Patmoksen tarjoaman palkkapussin vuoksi puhumaan ihan puuta heinää.
Turunen
pyssyttää pitkät pätkät Rosenbergin argumentteja sekoittaen käsitteellisesti
ateismin ja eksistentialismin samalla ymmärtämättä, että sellainenkin
katsantokannat löytyvät kuin ateistien
eksistentialismi (esim. Sartre ja Camus) sekä teistien eksistentialismi (esim.
Jaspers). Myös nihilismin ja anarkismin käsitteet sekoittuvat iloisesti Turusen
stooreissa.
”Yksilön ihmiselämä on merkityksetön, vailla
tarkoitusta ja ilman perimmäistä moraalista arvoa”, Rosenberg julistaa. Lukija
joutuu tämän tunnustuksen äärellä väistämättä kyselemään mielessään, onko hinta
tällaisesta ”iloisesta illuusioista vapautumisesta” sittenkin liian korkea.
Turunen jättää
tietenkin kertomatta, että ihminen on täysin vapaa määrittelemään ja
valitsemaan kaikki – aivan kaikki – seikat mitä elämässään kohtaa. Mitään
ulkopuolelta annettua ei ole vaan kaikki perustuu valintaan, jolloin myös
valitsematta jättäminen on valinta. Vaikuttaa siltä, että Turunen on valinnut
epärehellisyyden, mutta mitäpä muuta patmoslaisilta voi odottaa.
Kaikki yritykset etsiä henkistä lohtua
aineellisen maailman ulkopuolisista selityksistä merkitsee riippumista kiinni
illuusioissa.
Tämä Rosenbergin
väite on totta ja se voidaan jopa todentaa toisin kuin Turusen taivaalliset
pyssysankarit, jotka tuovat oletettua, mutta aina väkivaltaista lohtua, joka
sekin on lopulta väkivaltaista alistamista.
Pariisin terrori-iskun jälkeen tuskin löytyy ketään, joka olisi valmis
väittämään, että terroristit eivät oikeastaan tehneet mitään väärää tai pahaa.
Se, että ateistitkin tuomitsevat Pariisin iskun kaltaiset terroriteot
”pahoina”, ei merkitse sitä, että he näkevät teot vain huonosti suunniteltuina.
Ei. Ateistit tuomitsevat kyseiset iskut kristittyjen tavoin siksi, että teot
olivat aidosti ja objektiivisesti moraalisesti pahoja.
Kanssaihmisen
vahingoittaminen on objektiivisesti aina väärin ja haitallista ihmispopulaation
kannalta. Siihen ei tarvita yhtäkään henkiolentoa eikä sellaisen oletettuja
määräyksiä. Pasi, jos sinulle osoitettaisiin aukottomasti, ettei juuri sinun
Jumalaasi ole olemassa, ryhtyisitkö heti murhaajaksi ja raiskaajaksi?
Luultavasti et ja se voidaan selittää kattavasti evoluutiopsykologian keinoin.
Ateisti voi uskontovastaiselle tyylilleen
uskollisena huomauttaa, että terroristit itse uskoivat vakaasti olevansa jopa
jumalan asialla, ja siten korostaa jälleen uskontojen pahuutta. Pahuutta? Mutta
siitä juuri on kysymys. Mitä oikein on pahuus, jos Jumalaa ei ole. Siksi
ateistinen huomautus on epäolennainen, sillä ateistin velvollisuus on osoittaa,
ei mitä terroristit uskoivat omasta asiastaan tai mitä ateisti uskoo
uskonnoista, vaan mistä iskuissa oikeasti moraalisesti oli kyse: Oliko
joukkosurma moraalisesti oikein vai väärin? Jos väärin, niin millä perusteella
Rosenbergin kaltainen materialisti, jonka mukaan ”yksilön ihmiselämä on
merkityksetön, vailla tarkoitusta ja ilman perimmäistä moraalista arvoa”, ja
jolle hyvän ja pahan välistä moraalista eroa ei ole olemassa, pitää tekoa
aidosti pahana ja vääränä?
Minä voin
osoittaa sinulle, että terroristit olivat jumalansa asialla, aivan kuten
sinäkin olet jumalasi asialla tuossa aiemmin mainitussa videossa, missä
puolustat raamatullista väkivaltaa Leif Nummelan kanssa.
Juuri tuossa
yllä sinulle väännettiin rautalangasta, mitä evoluutiopsykologia sanoo
kanssaihmisen vahingoittamisesta. Ei ole ateistien velvollisuus osoittaa, että
Jumalaa (ihan mitä tahansa niistä tuhansista) ei ole. Todistustaakka on teillä
teistillä. Minä sen sijaan voin osoittaa, että kuviteltujen jumalien nimissä on
tehty sellaisia kauheuksia, että sinulla taitaa olla arvojesi tarkistamisen
paikka, kun pidät Jumalan (jumalien) masinoimaa väkivaltaa suotavana.
Kirjoituksesi perusteella implisiitisti hyväksyt myös muslimien harjoittaman
väkivallan: sinun ja heidän uskontonsa polveutuu samasta kuvitteellisesta
Abrahamista. Ja tämä voidaan verifioida. Väkivallan tekoihin syyllistyvät aina
ihmiset, sillä vaikuttaa siltä, että Jumalasi ei ole pystynyt väkivaltaisiin
ihmeisiin sitten Raamatun kirjojen kirjoittamisen.
Pasi Turunen,
sinusta saa vaikutelman passiivis-aggressiivisesta miehestä, jolle on
selvinnyt, ettei se sinun jumalasi ole sittenkään olemassa.
Turusen
kirjoituksen voi käydä lukemassa tuolta:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti