Aamulehti
julkaisi tiistaina 29.12.2015 eläkkeellä olevan psykologian professorin
kirjoituksen, joka oli otsikoitu: Uskominen
on inhimillistä. Ojasen kirjoituksesta paljastuu ko. professorin
ylimielisyys sekä faktojen sivuuttaminen. On aika outoa, että niinkin oppinut
mies kuin Markku Ojanen, on kykenemätön katsomaan oman hiekkalaatikkonsa
ulkopuolelle.
Ojasen
ensimmäinen olkiukko on ateismin ja sosialismin yhdistäminen. Tällä kertaa
olkiukoksi kelpaa B.F. Skinner ja behaviorismi. Skinner saattoi esittää perin
hölmöjä ajatuksia, mutta ne eivät aseta kyseenalaiseksi Skinnerin tieteellisiä
saavutuksia.
Toinen Ojasen
olkiukko on jo argumentaatioltaan niin väsähtänyttä, että se saa lukijan
haukottelemaan. Ojanen pelaa sekä natsi- että kommunistikortin. Tästä aiheesta
on kirjoitettu hyllymetreittäin teoksia, mutta Ojanen ehkä tarkoitushakuisesti
sivuuttaa aihetta koskevan kirjallisuuden.
Kolmas
argumentaatiovirhe Ojaselta on uskonnollisen maailmankuvan korvaaminen
uskonnottomalla maailmankuvalla. Ojasen jumalusko hämärtää ajattelua niin
pahasti, että Ojasen mielestä uskonnoton maailma ajautuu anarkismiin ja
nihilismiin.
Ojanen esittää
kysymyksen koskien uskonnotonta maailmankuvaa: Mikä olisi uusien käskyjen auktoriteetti? Koska niiltä puuttuu
jumalallinen vahvistus, kirjoittaako ne jokin komitea?
Olipa hölmöä
argumentointia Ojaselta. Ojanen taitaa itsekin tietää, että hänen jumalastaan
ei voida esittää pitävää ontologista todistusta, mutta mikään ei edes etäisesti
viittaa Jumalan olemassaoloon. Tilanne on aivan päinvastainen: kaikki
”taivaalliset toimijat” voidaan perustellusti hylätä, koska useimmille
ilmiöille on naturalistinen selitys. Niille ilmiöille joille sellaista ei vielä
ole löydetty, sellainen melkoisella varmuudella löydetään. Jos jokin ilmiö jää
selittämättömäksi, niin sekään ei ole riittävä peruste olettaa jonkin
jumalaolennon olemassaoloa.
Ojaselle lienee
mahdoton ajatus, että uskonnottomassa maailmassa ihmiset itse laativat omat
säädöksensä kuten ovat laatineet uskonnollisessakin maailmassa. Mistään jumalallisesta
interventiosta ei ole näyttöä. Sen sijaan on näyttöä siitä, että kaikki ”pyhät”
tekstit ovat ihmisten kirjoittamia ja täten hyvin inhimillisiä.
Ojasen
johtopäätös on: Jos ei kristittyjen
pahoista teoista huolimatta kykene näkemään kristinuskon merkitystä
länsimaiselle kulttuurille, se kertoo omien uskomusten tuottamasta
sokeutumisesta.
Ojasen
johtopäätös on sen sortin projektio, että psykologina Ojasen pitäisi tunnistaa
projektiot. Ojasen johtopäätös on kovin tyypillinen uskovan esittämä apologia:
jonkin yritetään vakuuttaa olevan totta, vaikka vakuuttelu olisikin
perusteetonta. Omaa uskoaan Ojanen kaiketi vain pönkittää, koska mitään
reaalimaailman relevanssia Ojasen kirjoituksella ei ollut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti