torstai 17. joulukuuta 2015

Metafyysistä mieltiskelyä - Apostolien teot 2:38



Apostolien teot 2:38
38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.

Tuossa jakeessa on nyt lähes kaikki pielessä. 

Pietari tuskin oli historiallinen henkilö. Mitään verifioitavaa näyttöä Pietarin historiallisuudesta ei ole. Ei ole näyttöä Jeesus Nasaretilaisen historiallisuudestakaan. Eiköhän nämä kaksi ”sankaria” ole vain myyttisiä hahmoja muinaisessa mytologiassa.

Synti se vasta hassu käsite on: kristinuskossa oletetaan ihmisen olevan jollain tavalla ”syntinen”, mitä ikänä se kullekin käsitteen tulkitsijalle tarkoittaakin. Myytin mukaan pari ihmistä teki jotain sopimatonta ja tämän seurauksena kaikki ihmiset olisivat jollain tavalla jotain syntisiä. Synti ei kuitenkaan ole reaalimaailman ilmiö, joten se on vain ja ainoastaan muinaisessa myyttisessä kertomuksessa ihmisellä annettu ominaisuus.

Tämä sama muinainen myyttinen kertomus kertoo jostain oliosta nimeltä Pyhä Henki. Yhtään henkeä, materiasta irrallaan olevaan substanssia, ei ole pystytty verifioimaan, joten Pyhä Henki on sekin fiktiivinen hahmo. Fiktiivisistä hahmoista voidaan toki puhua, mutta mitään reaalimaailman relevanssia sillä ei ole.

”Kääntyminen” tarkoittaa epätosien premissien pitämistä totena. Se on jo älyllistä epärehellisyyttä. Valitettavan moni propagoi kääntymisen puolesta vielä nykyaikanakin, vaikka jotakuinkin kaikki Raamatun väitteet on riittävällä varmuudella osoitettu epätosiksi. 

Ja lopulta tullaan kasteeseen. Parhaimmillaankin se on vain hassu ja vähän hölmö rituaali. Joko vauvan pää kastellaan vedellä tai vähän isompi ihminen kastellaan tavalla tai toisella. Mitään muuta siinä ei tapahdu kuin se, että kastuu.

Jotkut väittävät kokevansa jotain kasteessa, mutta se ei ole mitenkään kummallista: kun muutenkin suggestioherkkä ihminen odottaa jotain tapahtuvaksi, niin tuo tapahtuma koetaan todeksi, vaikka mitään reaalimaailman relevanssia kokemuksella ei ole.

Lisäksi jotkut väittävät, että kasteleminen suojaa todentamattomilta pahoilta hengiltä. Jos tämä väite olisi totta, niin silloin pitäisi olla empiirisesti todistettavissa, mikä mekanismi kasteessa vaikuttaa. Ainoa mitä pystytään todentamaan, on se, että ihmisen aivot ovat aika hyviä huijaamaan: kun jostakin asiasta on ennakko-oletus, niin mikä tahansa asiaan liittyvä tekijä, vaikka tuo tekijä ei olisi todellinen, saa ihmisen vakuuttuman ilmiön merkityksestä. Täten kastekin on vain ja ainoastaan ihmisen väsäämä initiaatioriitti, eikä asiaan liity mitään sen kummallisempaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti