Verkkojulkaisu Uusi Tie on julkaissut 9.12.2015 Mari
Turusen kirjoittaman jutun, joka oli otsikoitu: Vapauden varjolla poljetaan ihmisoikeuksia.
Ei liene
yllättävää, että juttu käsitteli Tapio Puolimatkan uutta kirjaa nimeltä Jälkikristillisen maailman kauhut. Kun
kyseessä on Puolimatka, niin taas jäätiin puolimatkaan. Puolimatkan argumentit
on kumottu jo niin moneen kertaan, mutta kun Puolimatka sitkeästi propagoi omaa
propagandaansa, niin annetaan Tapiolle nyt hänen niin kovasti kaipaamaansa
huomiota.
Jutun
ingressissä Turunen kirjoitti:
Kristilliset arvot kadottanut länsi liputtaa rajattoman vapauden nimeen,
mutta ajautuu kohti kovenevia arvoja. Vain anteeksisaamisen ilosta nouseva
myötätunnon kulttuuri voi kääntää yhteiskunnan suunnan.
Länsimaiden historiassa
kristilliset arvot eivät ole olleet mikään yhtenäinen monoliitti. Vuosisatojen
ja –tuhansien kuluessa kristillisetkin arvot ovat muuttuneet moneen kertaan
milloin mihinkin suuntaan. Tällaista huomiota ei kai voi edes odottaa
kirjoittajalta, joka on sitoutunut tuottamaan palkanmaksajansa propagandaa.
Mitä tulee
anteeksiantamiseen, niin sekulaari humanismi on oikein anteeksiantava toisin
kuin tuo niin hehkutettu ”kristillinen” maailmankatsomus. Siinä
maailmankatsomuksessa ei ole mitään anteeksiantavaa; pelkästään orjuuttavaa
syyllistämistä: ihminen on muka jollain tavalla rikkinäinen ja tarvitsee täten olemattoman
taivashepun hyväksymistä. Siitä maailmankatsomuksesta ei löydy vähäisintäkään
vapauden ideaalia.
Kirjan kirjoittaminen tuntui ajankohtaiselta,
sillä maallistuminen etenee länsimaissa kiihtyvällä tahdilla ja uusateistit
esittävät kristillisyydestä vääristyneen version.
Vääristyneen
kuvan? Ei ole yhtä oikeaa kuvaa kristillisyydestä. Kaikille kristillisyyden
muodoille on löydettävissä yksi yhteinen piirre: kaikki ovat olleet ihmisen ja
ihmisoikeuksien kannalta haitallisia. Otsikossa jutun kirjoittaja antaa taas
ihmisoikeuksista vääristyneen kuvan: ihmisoikeudet kuuluvat kaikille ja niiden
määrittelyyn ei kenelläkään ole monopolia.
Sitten Puolimatka
pelaa natsikortin ja kommunistikortin. Ne voi jättää omana arvoonsa. Kun
Tapiolla ei ole relevanttia argumenttia, niin paremman puutteessa voi käyttää
aina natsikorttia. Se on pateettinen yritys pelastaa argumentin uskottavuus.
Puolimatka on huolissaan myötätunnon
murenemisesta, kun aikaamme hallitsee vapauden eetos. Jumalan hylännyt ihminen
kokee olevansa kaikesta riippumaton ja vapaa, sillä ei ole mitään häntä
korkeampaa arviointiperustetta. Kaikenlainen arviointi tai valintojen
tuomitseminen loukkaa vapautta.
Aitoa
myötätuntoa syntyy kun ihminen on vastuullinen itselleen ja kanssaihmisilleen.
Myötätuntoon ei tarvita minkään taivashepun auktoriteettia. Ihminen on oman
elämänsä arvoperusta. Vain vapaus synnyttää vastuullisuutta. Tapio Puolimatka
ei itse ole vapaa vaan moraaliltaan orjan tasolla, sillä orjamoraali on
kristityille hyve.
Vain vapaa
ihminen on kykenevä arvioimaan kriittisesti valintojaan. Kristinusko taas suo
hyvin vähän valinnanvapautta ja aitoa vastuullisuutta. Kristinuskon
teemakokonaisuus voidaan tiivistää: tee juuri kuten minä sanon tai muuten…!
Niinpä kristittyjen orjamoraalissa on väkivallan uhka koko ajan läsnä.
Tämän jälkeen
Tapio pelaa aborttikortin sekä eutanasiakortin. Tästä ei edes kauan kun Tapio
pelaili kikkelikorteilla tasa-arvoisen avioliittolain yhteydessä. Se että sinä
Tapio olet kristitty mies, ei anna sinulle vähäisintäkään oikeutta päättää mitä
kukin nainen tekee ruumiillaan. Sinulta ei yksinkertaisesti kysytä, eikä kysytä
sinun jumalaltasikaan.
Ei ole sinun
eikä kenenkään muunkaan asia estää kutakin ihmistä käyttämästä
valinnanvapauttaan esimerkiksi eutanasiakysymyksissä. Taas sinun jumalaltasi ei
kysytä mitään.
Ilman Luojaa meillä ei ole tarkoitusta
elämälle ja ihmisarvo muuttuu suhteelliseksi.
Tapio, uskotko
itsekään noin hölmöön väitteeseen? Kasvatustieteiden professorina sinulle on
varmaan selvää, että ihminen on kykenevä – suorastaan pakotettu – luomaan itse
oma elämäntarkoituksensa. Jos sellainen valinnanvapaus aiheuttaa sinulle
eksistentiaalista ahdistusta, niin ala pura ahdistustasi muihin samalla vaatien
heitä omaksumaan sinun ahdistavan elämäntapasi.
Lopulta Tapio
Puolimatka täräyttää: Yhteiskunnalliset
asemat ovat mielestäni naurettavia asioita.
Puolimatka on
asemoinut itsensä niin tiukasti tiettyihin kantoihin yhteiskunnallisesti, että
Tapio on naurettava. Erityisesti Puolimatkan yhteiskunnallinen asema on
naurettava.
Taas oli
Puolimatkalta tarpeetonta parran pärinää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti