Juha Ahvio on
taas julkaissut jokaviikkoisen blogikirjoituksensa. Itsenäisyyspäivän kunniaksi
otsikko oli Itsenäisyyspäivänä 6.12.2015.
Otsikko oli
vielä validi ja relevantti, mutta sitten Ahvio antaa fundamentalisteille
tyypillisiin tapaan palaa: väitelausetta seuraa aina väitelause, eikä mitään
juuri perustella, mihinkään ei perehdytä kunnolla. Luuleeko Ahvio tuolla
taktiikalla hämäävänsä lukijoitaan uskomaan, että hänellä olisi oikeasti jotain
sanottavaa? Jotain tähdellistä sanottavaa? Väitelauseiden vyöryttäminen antaa
dosentti Ahviosta aika oppimattoman kuvan. Ehkä Ahvio haluaa polveilevan
kryptisellä kirjoituksellaan tavoitella tilaa, jolloin kukaan ei yritäkään
analysoida hänen kirjoituksensa faktuaalisuutta. Tämäkin on fundamentalisteille
kovin tyypillinen taktiikka. Yksityiskohtaiseen analyysiin menee monta päivää.
No menköön sitten.
Paljon Ahvion
kirjoituksia lukeneena, olen todennut Ahvion olevan ankeuttamisen asianajaja,
jonka ainoa päämääränä on tehdä mahdollisimman monen elämä ankeaksi; mitä ankeammaksi
sitä parempi. Judaismi, Islam ja kristinusko ovatkin ankeuttamisen uskontoja.
Ehkä Ahvio saa taivaspisteitä levittäessään ankeuden sanomaa.
Katsotaanpa
minkälaista ankeutta Ahvio tällä kertaa ajaa. Ahvio esittää ankeuttamisen
viisikohtaisen ohjelmajulistuksen.
Ensimmäisessä
kohdassa esitetään mm. seuraavia väitteitä:
Ensimmäiseksi. Vapaus, itsenäisyys – ulkoisen pakotuksen
puuttuminen – ei ole itsestään selvyys. Luonnollisiin sosiaalisiin siteisiin
nojaavan yksilönvapauden puolesta on kamppailtava. Jollei Suomessa vallitse
sananvapaus, uskonnonvapaus ja taloudellinen vapaus, emme voi täysimittaisesti
toteuttaa kristillistä uskoamme emmekä sen mukaista
toimintaa/…/Yhteiskunnallisen ja yksilöllisen vapauden täytyy edelleen nousta
10 käskyn moraalilain mukaisen luonnollisen lain pohjalta.”
Ahvion ideaalina
on, että pakotus tehdään teokraattisin perustein. Tätä sitten nimitetään
positiiviseksi uskonnonvapaudeksi. Mitä ovat luonnolliset sosiaaliset siteet?
Ahvion kirjoituksen perusteella patriarkaalisia ja teokraattisia järjestelmiä,
joilla pyritään ihmisten elämän ankeuttamiseen.
Suomessa
sananvapaus on hyvällä tolalla, samoin uskonnonvapaus kuten myös taloudellinen
vapaus. Kaikkia näitä Ahvion poliittinen agenda pyrkii rajoittamaan.
Teokraattisessa Ahvion ideaalissa juuri nuo arvot saavat ensimmäisenä mennä.
Siksi meidän antiteistien tulee estää Ahvion ja ”vallankumoustoveriensa”
pyrkimykset.
Vapaus ei
määritelmällisesti voi toteutua kymmenen käskyn perusteella. Nuo käskyt ovat
alistavia ja orjuuttavia, joista ei ole yleiseksi laiksi. Jo pelkästään
ensimmäiset neljä käskyä kumoavat uskonnonvapauden, jonka perään Ahvio juuri
tuossa haikaili.
Luonnollisesta
laista on hieman hassua puhua, koska lait heijastavat – tai niiden tulisi
heijastaa – aikansa oikeuskäsityksiä. Kymmenen käskyä eivät sitä tee, joten ne
käskyt ohjeellisina joutuvat romukoppaan. Uskonnollisin perustein säädetyt lait
ovat aina alistavia.
”’Kunnioita isääsi ja äitiäsi’ on edelleen
voimassa. Jokaisen on kunnioitettava vanhempiaan. Avioliiton pohjalle rakentuva
patriarkaalinen perhe on ihmisyhteisöjen perusyksikkö.
Jaa että
silloinkin kun vanhemmat ovat väkivaltaisia sadistisia hyväksikäyttäjiä. Ahvion
imperatiivi on kaikin puolin moraaliton”
Avioliitto on
inhimillinen konstruktio, joka on saanut milloin mitäkin muotoja. Kristillinen
avioliitto, sellaisena kuin se Raamatussa esitetään, on jäänne
aavikkobarbaarien ajoilta. Lisäksi
yksilö on yhteiskunnan perusyksikkö: yksilöt muodostavat yhteiskunnallisia
yhteenliittymiä; sellaisia kuten avioliitto.
Orgaaninen perhekunta muodostaa yhteiskunnan
luomisjärjestyksellisen ja sosiobiologisen perustuksen. Perheyhteisöistä ovat
muodostuneet niin kirkko kuin suvut, heimot ja valtioiksi järjestäytyneet
kansakunnatkin.”
Tuossa alussa
moitin Ahviota väitelauseiden vyöryttämisestä. Tässä siitä oli yksi esimerkki.
Tuollaisen minä voin hylätä ilman perusteluja, sillä Ahvio näyttää hyväksyvän
sen ilman perusteluja. Tosin jos esittäisin tässä pitkät perustelut, että asia
ei ole noin, tämä blogi venyisi kirjan pituiseksi.
Perhe ja koti luovat perustuksen. Tästä
syystä lasten kasvatus- ja koulutusvastuu ja velvollisuus ovat kodilla.
Nyt Ahviolle
sattui lipsahdus: hän unohti mainita seurakunnan. Ahvion agendan kannalta on katastrofaalista, että monet
perheet niin valistuneita, että haistattavat pitkät paskat uskonnolliselle
kasvatukselle, koska uskonnollinen kasvatus on selvästi havaittu haitalliseksi.
Sitä paitsi lasten indoktrinoiminen on ihmisoikeusloukkaus, mutta fundamentalistithan
eivät piittaa ihmisoikeuksista.
Jumalan tahto, yleinen ilmoitus, ilmenee
luomisjärjestyksissä, joita ovat etenkin heteroseksuaalinen avioliitto,
patriarkaalinen perhekunta, asianmukaisia tehtäviään hoitava
esivaltainstituutio, kansakuntien ja kielten moninaisuus sekä erilaiset
luonnolliset arvojärjestykset.
*nauraa* Ahvio
etsii välttämättömyyksiä sieltä, mistä niitä ei edes voi löytyä. Tuohon Ahvion
argumenttiin sisältyy sisäinen ristiriita: todentamattomista ja selvästi
epätosista premisseistä yritetään vetää tosi johtopäätös.
Mitä lie Ahvio
tarkoittaa käsitteellä ”luonnollinen”? Sitä nämä fundikset eivät koskaan suostu
kertomaan. Ehkä se onkin käsitteenä tyhjä ja merkityksetön.
Jatkuu uudessa
postauksessa: muuten yksittäisestä postauksesta tulisi tolkuttoman pitkä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti