Usein – lähes
aina – kuulee uskonnollisen oikeiston nillittävän 60-lukulaisista. Siis siitä
kuinka marxismi tuhosi 1960-luvulla Suomen. Tuhoista ei nyt kannata pitää melua,
koska mitään sellaista ei tapahtunut. Totta on kuitenkin, että marxilaisuus oli
tuolloin äänekästä ja vielä äänekkäämmäksi se tuli seuraavalla vuosikymmenellä.
Nämä
uskonnollisen oikeiston edustajat jättävät tietenkin huomiotta sen, että heidän
glorifioimansa sotaveteraanit ja heidän puolisonsa, lesket, yksinhuoltajat ja
tietenkin uusperheet, kasvattivat nämä 60-lukulaiset.
Sodasta
palanneet miehet olivat lähes jokainen omalla tavallaan traumatisoituneet.
Siinä ei jumalilla ja jeesuksilla ollut enää sijaa. Oli tietenkin niitä, jotka
kiittivät Jumalaa siitä, että olivat säilyneet hengissä. Monet kuitenkin
ihmettelivät: Miksi minä säilyin hengissä, kun paras kaveri kuoli
väkivaltaisesti? Sotahan on äärimmilleen vietyä väkivaltaa.
Noiden
veteraanien mielessä pappeihin kohdistui melkoinen epäluulo. Jatkosodan
hyökkäysvaiheessa Suomen armeija oli oikein Jumalan siunaama ja Jumalan
suosiossa. Tappioiden kasaantuessa papit julistivatkin, että tappiot johtuivat
kotirintaman synneistä. Ihan totta?! Kotirintamalla papin vierailu ei juuri
koskaan merkinnyt mitään hyvää. Papit vain pahensivat surevien tilannetta. Ei
siis mikään ihme, että sodanaikaisen papiston empatian puute yhdistettynä absurdeihin
väitteisiin mursi kristillisen hegemonian.
Kotirintamalla
yritettiin parhaan mukaan pitää yhteiskunnan rattaat pyörimässä ja sitten nuo
”uskonsankarit” menevät julistamaan perin hölmöjä ja täysin perusteettomia
väitteitä.
Niinpä papit ja
piispat onnistuivat suututtamaan sekä rintamamiehet ja kotirintaman väen. Nämä
– no ainakin jotkut - alkoivat pohtia uskonnollisia väitteitä ja ko. väitteiden
totuutta. Väitteet todettiin selvästi epätosiksi.
Sodan jälkeen
jälleenrakennuksessa tarvittiin myös naisten panos. Sodan aikanahan
kotirintamalla naiset olivat hoitaneet ne ”miestenkin työt”. Naiset eivät
palanneet nyrkin ja hellan väliin, eikä sellainen olisi ollut edes realistinen
vaihtoehto. Jokaisen kynnelle kykenevän panosta tarvittiin.
Tällaisessa
ympäristössä sodan kokenut sukupolvi alkoi lisääntyä. Kansa oli jakaantunut
kahtia. Olivat ne änkyrät, jotka haikailivat patriarkaalisuuden ja kristillisen
yhtenäiskulttuurin perään. Toisella puolella olivat ne, jotka haistattivat
pitkät paskat kristillisyydestä johdetulle autoritaariselle yhteiskunnalle.
Kansan enemmistö
taisi olla jotain muuta kuin perinteisiä arvoja (mitä ne sitten lienevät?)
kannattavaa. Heidän lapsensa veivät asian loogiseen loppupisteeseen.
Änkyräkristillisyydestä tuli marginaalinen ilmiö. Mikäli näin ei olisi
tapahtunut, Suomi olisi pysynyt jonkin sortin kehitysmaana.
Nykyisen vauraan
Suomen mahdollistivat sotaveteraanien sukupolvi ja heidän 60-lukulaiset
lapsensa. 1960-luvulla Suomikin siirtyi sivistysvaltioiden joukkoon
kristinuskon hegemonian. Vielä vuosikymmeniä myöhemmin fundikset pyristelevät
vastaan vääjäämätöntä kehitystä: uskonnot painuvat yksi kerrallaan historian
hämärään.
Mielenkiintoinen
piirre on sekin, että tuon sotaveteraanien sukupolven kasvatti kansalaissodan
kokenut sukupolvi. Sen kahakan puitteissa papiston toiminta vasta irvokasta
olikin. Punaisten puolella olleet olivat jonkin sortin epäihmisiä Jumalan
siunatessa valkoisten puolella taistelleita riippumatta siitä, minkälaisia
hirviöitä nämä sattuivat olemaan.
Papisto on aina
ollut Suomessa tappamisen puolella. Aika harva pappi kuului jatkosodassa
rauhanoppositioon. Sodan jälkeen siteerattiin joidenkin kenraalien uskonnollista
jargonia, kun samaan aikaan rintamiesten todellisuus aivan toinen: Jumala jouti
romukoppaan.
Kiitos
sotaveteraanien sukupolvelle siitä, että mursitte kristinuskon hegemonian
suomalaisessa yhteiskunnassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti