Kansanedustaja
Sari Tanuksen puppugeneraattori on taas suoltanut puppua
kristillisdemokraattien verkkojulkaisun sivuilla. Joko Sari ei ole lukenut
Raamattuaan tai sitten Sari valehtelee tietoisesti miellyttääkseen
äänestäjäkuntaansa.
Muutama päivä
sitten tuli kuluneeksi 110 vuotta siitä, kun naiset saivat äänioikeuden
Suomessa. Tämä on tietenkin merkittävä ja tärkeä virstanpylväs Suomen
historiassa. Jos nyt sitten lukee Raamattua, niin naisille ei kuulu juuri
mitkään oikeudet vaan he ovat lähinnä miehen orjia ja omaisuutta.
Raamatullisesti Sarinkaan ei pitäisi sanoa juuri mitään julkisuudessa, mutta
onneksi sekulaari lainsäädäntö suo Sarillekin sananvapauden sukupuolestaan
riippumatta.
Tanuksen
kirjoituksen otsikko oli Lastenhoidosta
ja – kasvatuksesta pitäisi kertyä kunnon eläkettä: Ajatus on kaunis ja
monin osin kannatettava. Taustalla on kuitenkin fundamentalistien näkemys
kotiäitiyden raamatullisuudesta, jossa nainen on nyrkin ja hellan (nyrkin ja
kullin?) välissä operoiva synnytyskone. Tällaista patriarkaalista
konservatiivista ja lähtökohtaisesti alistavaa rakennetta ajaa Tanuksen kaveri,
Patmoksen Juha Ahvio.
Sari
kirjoituksessaan ristiriitainen vaatimalla, että naiset saavat kotiäitiydestä
eläkettä, mutta samassa kirjoituksessa Sari propagoi naisten koulutuksen ja
työelämään osallistumisen puolesta ja samaan aikaan esittämällä implisiitisti suurperheiden
olevan jollain tavoin ”parempia”.
Hän muistutti juhlapuheessaan, että
Suomessa jossa perustuslakiin on kirjattu sanan- ja uskonnonvapaus, vakaumus voi
edelleen olla juuri naisten opiskelu- ja työpaikan, uralla etenemisen esteenä.
Mita Sari
tarkoittaa, se ei tekstistä selviä. Ehkä Sari on kääntynyt kirjaimellista
raamatuntulkintaa vastaa, koska Raamatun mukainen naisten osallistuminen kodin
ulkopuoliseen yhteiskuntaelämään on kyseenalaista. Naisten tulisi vaieta niin
seurakunnassa kuin muillakin julkisilla foorumeilla. Monet Suomessakin
vaikuttavat suuntaukset pitävät naisten opiskelua täysin turhana, eikä
poikienkaan asema ole paljon parempi.
Nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa on
Tanuksen mukaan tietoisesti arvioitava, mikä on hyvää ja arvokasta, mikä
säilytettävää, ja mihin pitäisi pyrkiä. Hän korosti kristinuskosta
nousseiden arvojen ja toimintamallien merkitystä.
Tanus: Yhteisöllisyyttä, yhdessä tekemistä,
auttamista ja aitoa lähimmäisestä välittämistä tarvitaan paremman,
tasa-arvoisen Suomen rakentamisessa.
Tanuksen
haikailema ideaali ei millään tavoin edes voi kummuta kristinuskosta.
Kiristinusko perustuu hierarkkiseen ja alistavaan rakenteellisuutteen, jossa
tasa-arvosta ei tietoakaan. Yhteisöllisyyskin on lähinnä naapurin tarkkailua ja
tuomitsemista. Kristinuskon haitat on oikein hyvin dokumentoitu, eikä Sari
suorittama valkopesu muuta faktoja miksikään.
Johtopäätös on,
että Sari pelaa taas epärehellisesti kaksilla korteilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti