maanantai 27. kesäkuuta 2016

Kristinuskokin on magiaa ja taikauskoa



Kristillisessä verkkojulkaisussa, Valomerkissä, yritetään todistella, että kristinusko ei ole taikauskoa. Salla Rannan kirjoittamassa artikkelissa asiantuntijoina esiintyivät kansanuskon tutkija Risto Pulkkinen ja dosentti Jyri Komulainen. Kun lukee artikkelin, niin johtopäätös on se, että kristinusko nimenomaan on taikauskoa, eikä kristinusko eroa mitenkään argumenttiensa epätotuudelta luonnonuskonnoista tai muista kirjauskonnoista. Samaa hömppää se on kristinuskokin mutta vain hieman eri paketissa. Kun tarkastelee kaikkia uskontoja ulkopuolisena, niin kaikki uskonnolliset väitteet ovat mielipuolisen epätosia.

Pulkkisen mukaan uskontotieteessä on perinteisesti erotettu magia ja uskonnollinen usko toisistaan. Helppoa se ei kuitenkaan ole. Ulkoinen käytös, rituaalin näkyvä puoli ei paljastakaan sitä, onko kyseessä taikausko vai uskonnollinen usko. Kysymys on siitä, mitä rituaali merkitsee.

Epätoivoista kiemurtelua! Kristinuskon rituaalit ovat jo merkitykseltään magiaa, taikauskoa.

Taikauskolla viitataan silloin käsityksiin, joiden mukaan ihmisen ja yhteisön elämää ohjaavia yliluonnollisia voimia tai olentoja voidaan hallita tai niihin voidaan vaikuttaa. Luonnontieteellisessä mielessä kaikki käsitykset, joita on nimitetty joko taikauskoksi, paranormaaliksi, yliluonnolliseksi tai maagiseksi eli taikuudeksi, ovat kaikki yksi ja sama asia.

Valomerkki edes yrittää olla tässä asiassa rehellinen toisin kuin fundamentalistien julkaisut. Jumalia ei sen koommin ole olemassa kuin hammaskeijujakaan.

Uskontojen välistä dialogia tutkineen Komulaisen mukaan edelleen vieraita uskontoja moititaan helposti taikauskoisiksi. Hänestä sanaan liittyy helposti ylenkatsetta muiden rituaaleja kohtaan.

Tässäkään asiassa kristityt eivät selviä voittajiksi. Samanlaisia taikauskoisia riittejä ja rituaaleita kuuluu kristinuskoonkin. Huuhaa on huuhaata, vaikka se nimettäisiin ”totuudeksi”.

Onko rukous loitsu, ehtoollisleipä taikaesine ja kaste maaginen rituaali?

Protestanttisella teologialla on pitkät perinteet kansanuskon muotojen kriitikkona. Ajatus siitä, että usko merkitsisi taikauskon väistymistä, on Komulaisen mukaan myös kulttuurisesti kolonialismin ja valkoisen akateemisen perinteen rasittama.

Moneen kertaan on osoitettu, kuinka kristinusko on imperialismin hyvä liittolainen. Samaa perinnettä jatkaa radikaali islam. Taikausko eli uskonnollinen usko saa ihmisen tekemään irvokkaita tekoja.

"Jos moitimme muita uskontoja taikauskosta, meidän on tarkasteltava omaakin uskontoamme kriittisesti. Onhan Raamatussakin maagisia kertomuksia. Esimerkiksi kertomus Mooseksen käsistä, jotka piti pitää ylhäällä jotta israelilaiset sotajoukot voittaisivat", Komulainen sanoo. Aina kun Mooseksen kädet laskivat, taisteluonni kääntyi. Kun kädet väsyivät, muut kannattelivat niitä ja sota voitettiin.

Oikeasti tuo Mooseksen tuulettelu on hauska tarina.

"Usko ja magia sekoittuvat toisiinsa ihmisissä. Niin ne tekevät myös kirkossa", Risto Pulkkinen  toteaa. Pulkkinen on paitsi uskontotieteilijä, myös pappi.

Rukous ilman magiaa on mahdollinen/…/Toisessa päässä on taikausko, jossa kristitty hallitsee Jumalaa mielensä liikkeillä ja uskonnollisilla rituaaleilla. Jumala on silloin ikäänkuin maailmaa ylläpitävä mekanismi, jonka toiminnan tunteminen on uskonnon olemus/…/"Toisessa ääripäässä on sitten äärimmäinen fatalismi, jossa ihmisen toimilla ei ole merkitystä, koska Jumala säätelee kaikkea", hän miettii…/Molemmissa ääripäissä usko on varmaa tietoa.

Kristityt ovat kuin ovatkin taikauskoisia. Uskolla ja tiedolla taas ei ole mitään tekemistä keskenään. Siihen upposi sitten Valomerkin muuten mielenkiintoinen artikkeli. On kerta kerran jälkeen aika hätkähdyttävää tuo uskovien epärehellisyys: kun jotain ei voida puolustaa pätevästi, niin on aina aivan pakko muuttaa merkityksiä, jotta argumentti näyttäisi auttavasti pätevältä. Ehkä uskoviin uskonharhaisiin tuollainen menetelmä uppoaa, mutta ei kyllä vähänkään kriittisen ajattelun taitoja harjoittaneeseen.

Olisi mukava lukea fundamentalistien vastine Valomerkin juttuun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti