Minua huvittaa suuresti, kun
uskontojen änkyrät, minkä tahansa suuntauksen fundamentalistit, käyvät
nokkapokkaan keskenään. Erityisen huvittavaa on sellainen usein toistuva
sanailu, jossa kristitty fundamentalisti yrittää pelotella kuulijoitaan islamin
vaaroilla. Tämän ei tavallisesti tarvitse sisältää väitettä islamista
harhaoppina tai jonain apokalyptisenä pahana.
Tuosta em. nokkapokasta on
sellainen meidän sekulaarien humanistien kannalta merkittävä seuraus, että
maallistuminen etenee sitä nopeammin, mitä äänekkäämmin minkä tahansa
suuntauksen fundikset osallistuvat nokkapokkaan.
Kristityt, ainakin nuo
äärikristityt, näkevät islamin uhkana omalle uskonnolleen. Kristinuskon
väistyessä tilalle oletetaan tulevan jokin toinen vastaava, tässä tapauksessa
islam. Empiirinen havaintoaineisto ei kuitenkaan tue väitettä. Datasta voidaan
vetää johtopäätös, että uskonnot ovat marginalisoitumassa Euroopassa.
Tästä ei ole montaakaan päivää,
kun uutisointiin, että Iso-Britanniassa uskontokuntiin kuulumattomien kuuluvien
osuus on ensimmäistä kertaa yli 50 prosenttia. Tarkka luku taisi olla 53
prosenttia. Samansuuntaisia tuloksia on saatu Kanadasta ja patavanhoillisesta
kristittyjen pitkään dominoimasta Yhdysvalloista. Maallistuminen etenee kiihtyvällä
vauhdilla myös USA:ssa vaikka juuri nyt vallassa ovat uskonnollisen oikeiston
edustajat.
Iso-Britanniassa uskonnottomien
sekä absoluuttinen että suhteellinen osuus on kasvanut nopeammin kuin muslimien.
Iso-Britanniassa on viime vuosikymmeninä tapahtunut aika laajaa muslimien maahanmuuttoa,
mutta islamin osuus ei ole kasvanut sellaisiin mittasuhteisiin kuin nuo
kristityt oman hegemonia-asemansa menetyksestä suivaantuneet kristityt ovat
prognooseissaan päätyneet.
Islamin osuuden oletettuun
kasvuun sisältyy virheellinen oletus siitä, että edes jollain tavoin islamia
tunnustaville syntyvät lapset olisivat jonkin tuntemattoman mekanismin
perusteella automaattisesti muslimeja. Jo toisen polven maahanmuuttajista on
merkittävä osa luopunut islamista ja loputkin ovat kovin maallistuneita. He
eivät mitenkään erityisesti eroa esimerkiksi valtavirran suomalaisista
evankelisluterilaisista.
Kristinusko ja islam eivät täten
ole toistensa substituutteja. Kun molemmat ovat taantuvia uskontoja, niin
meidän sekulaarien humanistien ajama ”uskonnoton” valtiovalta alkaa olla
lähempänä kuin osaamme ehkä arvatakaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti