Lähes aina kulttuurisodat,
oikeammin ”kulttuurisodat”, ovat konservatiivien projekteja, jotka kumpuavat
jostakin sellaisesta kuin konservatiivien pakkokeinojen hegemonisen position
menetyksestä.
Konservatiivit stressaantuvat
asemien menetyksestä ja kyvyttömyydestään kohdata muutos. Milloin mikäkin
menettelytapa joutuu valituksen kohteeksi: aiheeksi kelpaa vaikka sukunimilaki,
mutta viime aikoina suomalaisten konservatiivien valituksen ainoita aiheita
ovat olleet seksuaalivähemmistöjen oikeudet ja maahanmuuttajat. Lisätään nyt
vielä joukkoon alkoholipolitiikka periaatteella ”ei kaljaa kauppoihin”.
Kritiikissään, joka ilmenee
moraalipaniikkina, konservatiivit vaikeroivat siitä, kuinka Suomi (tai
melkeinpä mikä tahansa muu länsimaa) on ajautunut kauas heidän mystifioidusta
ideaaliyhteiskunnasta, jossa vallitsi ”kuri ja järjestys”, ja jossa
toisinajattelulle ei ollut sijaa.
Suomen itsenäisyyden aikana
konservatiivisen moraalipaniikin aiheeksi on kelvannut milloin mikäkin aihe:
uskonnonvapauslaki, kaupungistuminen, nuorisokulttuuri…lista tuntuu
loputtomalta. Saattaahan se olla hermoja kiristävää tuo homogeenisen
yhteiskuntarakenteen purkautuminen, mutta kun historia ei tunne ainuttakaan
homogeenista yhteiskuntaa. Sen sijaan historia tuntee yhteiskuntia, jossa jokin
ideologinen prinsiippi tai prinsiippi on ollut hegemonisessa ja dominoivassa
asemassa siten, että toisinajattelijoiden ääni tukahdutettu. Moraalipaniikki
kumpuaa tuon kuvitellun hegemonia-aseman menetyksestä.
Eilisessä postauksessa oli
puhetta menettelytavasta ”shifting the blame”, jossa konservatiivit projisoivat
kokemansa tappiot liberaalien syyksi. Tämä on niin tyypillistä
konservatiivisille ”drama queeneille”. Jos liberaaleja ei olisi, konservatiivit
olisivat moraalipaniikissaan keksineet heidät ja kirjoittaneet joka tapauksessa
revisionistisen historiankirjoituksensa länsimaiden perikadosta.
Konservatiivit ovat aloittaneet
omanakin elinaikanani ties kuinka monta kulttuurisotaa ja järjestelmällisesti
he ovat hävinneet niistä jokaisen. Tämä kertookin lähes kaiken konservatiivisen
moralismin menestyksestä.
Konservatiivisten moralistien
propagoimien kulttuurisotien tarkoituksena näyttää olevan aina kontrolloivan
valtapolitiikan paaluttaminen yleiseksi velvoittavaksi laiksi tradition
nimissä. Tiedettä ja taidetta tulee tehdä konservatiivisen moralistin
sanelemista lähtökohdista. Samalla lakiin paalutetaan moralistin näkemykset
koulutuksesta, perheestä ja ihan mistä tahansa, mikä konservatiivisen
moralistin mieleen pälkähtää, vaikka tuolle idealle ei olisi mitään
reaalimaailmaa koskevaa evidenssiä.
Mahtaa se kismittää, kun
kulttuurisodat päätyvät aina liberaalien hyväksi?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti