Fiktionaalinen diskurssi tarkoittaa
Stanford Encyclopedian mukaan diskurssia
fiktionaalisista objekteista. Toisinaan ”fiktionaalista objektia” käytetään
synonyymina ”ei-olemassaolevan objektin” kanssa.
Stanford
Encyclopedia ehdottaa, että ”fiktionaalista objektia” käytettäisiin silloin kun
puhutaan objektista fiktiossa, myyteissä, saduissa, romaaneissa, elokuvissa
jne. Jumala on fiktionaalinen objekti kuten Sherlock Holmes.
Tarkastellaan
lausetta:
(1)
Jumala on taivaallinen henkiolento.
Fiktonaalisessa
diskurssissa lause täyttää kolme ehtoa:
- Sillä kieliopillinen rakenne siten, että Fb, missä F on predikaatti-ilmaus ”on taivaallinen henkiolento” ja b viittaa singulaariseen termiin ”Jumala”.
- Singulaarinen termi on subjektin positio; nimi fiktionaaliselle objektille.
- Tyypillisesti lausetta pidetään totuusarvoltaan totena.
Fiktionaaliseen
diskurssiin liittyy kaksi loogista periaatetta:
- Eksistentiaalinen yleistys, Fb -> Ǝx(Fx), eli jos b on F, niin on jotakin joka on F.
- Predikoinnin periaate, Fb -> Ǝx(x=b), eli a) jos b on F, niin on jotakin joka on identtinen b:n kanssa, ja b) jos b on F, niin b on olemassa.
Fiktionaalinen
diskurssi johtaa kuitenkin mahdolliseen ristiriitaan empiirisen
todistusaineiston kanssa ja toisaalta trivialiteetteihin koskien ontologista
statusta.
Eksistentiaalisen
yleistyksen mukaan:
(1)
Jumala on taivaallinen henkiolento.
implikoi että
(2)
taivaallisia henkiolentoja on olemassa.
Empiirisiä
todistuksia taivaallisista henkiolennoista ei kuitenkaan ole
Predikoinnin
periaatteen mukaan:
(1)
Jumala on taivaallinen henkiolento.
implikoi että
(2)
Jumala on olemassa.
Jumala on
kuitenkin fiktionaalinen objekti, joten jos jotakin objektia kutsutaan
fiktionaaliseksi objektiksi, on kuin sanoisi sellaista objektia ei ole
olemassa.
(Hintikka 1959,
Lambert 1983 ja 1991, Leonard 1959)
Eräs strategia
käsitellä asiaa on tarina-operaattoristrategia (story-operator strategy). Siitä
ehkä toisella kertaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti