Tarina-operaattori
-strategiassa lauseet ovat epätäydellisiä fiktionaalisen diskurssin tulkintoja:
(1)
Jumala on taivaallinen henkiolento.
täten
(1’) Tarinan S
mukaan (S edustaa tarinaa muinaisessa
juutalaisessa mytologiassa): Jumala on taivaallinen henkiolento.
Ilmaus ”tarinan
mukaan” on ns. tarina-operaattori, joka puolestaan on lauseen operaattori
siten, että se kattaa koko lauseen alan eikä vain osaa lauseen alasta. Lause
”Jumala on taivaallinen henkiolento” saattaa olla epätosi sen kun se eristetään
muusta yhteydestä, mutta täydellinen lause puolestaan saattaa olla tosi.
Kunne (1990)
kehitti tätä strategiaa yksityiskohtaisesti.
Lause (1’) ei implikoi, että on
taivaallisia henkiolentoja. Lause (1’)
ei myöskään implikoi, että Jumala on olemassa. Fiktionaalisen diskurssin
puitteissa törmätään kuitenkin seuraavaan ongelmaan. Esimerkiksi:
(4) Jumala on hahmo muinaisessa
juutalaisessa mytologiassa.
Lause vaikuttaa
todelta, mutta lisättäessä tarina-operaattori lause vaikuttaa epätodelta, siis
(4’) Tarinan S mukaan: Jumala on hahmo muinaisessa juutalaisessa mytologiassa.
Tarinan S mukaanhan Jumala on elävä olento; ei
hahmo muinaisessa juutalaisessa mytologiassa.
Lauseita kuten
”Jumala on taivaallinen henkiolento” voidaan kutsua fiktionaalisen diskurssi
sisäisiksi lauseiksi (internal sentence). Eksternaalinen lause olisi puolestaan
muotoa: ”Jumala on hahmo juutalaisessa mytologiassa”.
Reicher esittää,
että tarina-operaattoria voidaan soveltaa vain sisäisiin lauseisiin, joten
siitä ei ole yleiseksi ratkaisuksi fiktionaalisen diskurssin puitteissa.
Voidaan esittää
väite, että ei-olemassaolevat objektit ovat fiktionaalisen diskurssin
internaalisiin ja eksternaalisiin lauseisiin. Täten fiktionaaliset objektit
olisivat ei-olemassaolevien objektien laji.
Ristiriitaa
voidaan lähestyä seuraavasti:
(1)
Jumala on taivaallinen henkiolento.
(2)
Taivaallisia henkiolentoja on.
(3)
Taivaallisia henkiolentoja ei ole.
Meinongin
ratkaisun mukaan premissi (3) tulee hylätä epätotena. Meinongin ratkaisussa
myönnetään, että taivaallisia henkiolentoja ei olemassa, mutta tämä ei silti
implikoi, että taivaallinen henkiolento ei ole. (eksistenssi & subsistenssi). Meinongiaanisen näkemyksen mukaan
taivaallisia henkiolentoja on ja ne kuuluvat ei-olemassaolevien objektien
luokkaan. Premissi (3) voidaan täten muotoilla:
(3’) Taivaallisia henkiolentoja ei ole olemassa.
Tämä ei ole
ristiriidassa premissin (2) kanssa.
Seuraavaksi
tarkastellaan:
- Jumala on taivaallinen henkiolento.
- Jumala on olemassa.
- Jumala on fiktionaalinen objekti
- Fiktionaaliset objektit eivät ole olemassa.
- Jumala ei ole olemassa.
Meinongin
ratkaisu premissi 2. hylätään, koska Jumalan väitetään olevan ei-olemassaoleva
objekti.
Predikoinnin
periaatteen mukaan Meinongin ratkaisu ei välttämättä
hylkää premissiä 2.
(PPa) Jos b on F,
niin on jotakin joka on identtinen b:n
kanssa.
(PPb) Jos b on F,
niin b on olemassa.
Meinongin
viitekehyksessä em. lukutavat eivät kuitenkaan ole ekvivalentteja. Jotakin
todella on, mikä on identtinen Jumalan kansa, vaikka Jumala ei ole olemassa.
Meinongin ratkaisussa tulee hylätä (PPb) mutta (PPa) voidaan hyväksyä.
Edelleen
premissistä 1. voidaan esittää heikompi versio
1’. On jotakin joka on
identtinen Jumalan kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti