Ad Hominen –argumenttia
pidetään filosofiassa tavallisesti alkeellisena argumentaatiovirheenä. Tähän on
kuitenkin rationaalisia poikkeuksia siten, että ad hominemit ovat sekä valideja
että relevantteja argumentteja, kun kyse on uskonnoista.
Ad Hominem soveltuu henkilöön, joka väittää jonkin
jumalhahmon olemassa olevaksi ilman että hän pystyy demonstroimaan väitteensä
totuutta. Sama pätee luomiskertomuksen propagoijiin, neitseellisen syntymän
häröileviin puolestapuhujiaan. Sama pätee kuolleiden heräämisiin. Oikeastaan
jokaista raamatunlausetta voidaan tarkastella erikseen ja tuloksena on aina
silkkaa paskapuhetta, joka tekee väitteen esittäjästä paskanpuhujan. Kun
raamatunlauseet asetetaan universaaliin kontekstiin, niin nämä paskanpuhujat
uppoavat entistä syvemmälle. Tällöin henkilöön käyvät ad hominem argumentit
ovat aivan liian kilttejä kuvaamaan ko. henkilön positiota.
Minkään maailmassa esiintyvät uskonnon apologeetat
ansaitsevat kaikki mahdollisimmat ad hominemit siihen asti kunnes he pystyvät
todentamaan väitteidensä totuuden.
Otetaan esimerkki: Kristityt mielellään esittävät,
että hinduismin, buddhalaisuuden, islamin yms. proponentit ovat väärässä. Jos
he kuitenkin soveltavat samoja kriteereitä omaan uskontoonsa, niin he ovat yhtä
väärässä. Jälleen ad hominemit ovat valideja.
John
W. Loftus julkaisi vuonna 2013 kirjan Outsider
Test of Faith: How to Know Which Religion Is True.
Loftusin lähtökohta on se, että kristityt käyttävät tiettyjä
kriteereitä osoittaakseen kuinka naurettavia muut uskonnot ovat, mutta
ohittavat samat kriteerit, jotka koskevat heidän hellimäänsä uskonsuuntausta.
Tästä tullaan siihen, että ad hominen –argumentit
pätevät kaikkiin – ihan kaikkiin -
uskontoihin. Paskapuhujaa tulee sanoa paskanpuhujaksi. Tämä on tietenkin
ad hominen, mutta paskanpuhuja on paskanpuhuja kunnes esittää luotettavat
todisteet oman suuntauksensa faktuaalisuudesta. Omien aivojen tuottamat
impressiot eivät ole todisteita. Tähän kiinnitti huomiota David Hume jo 250
vuotta sitten.
Tähän mennessä kaikki ad hominemit ovat olleet päteviä
uskontoja koskevien väitteiden yhteydessä. Ei ole mitään viitteitä siitä, että
asiaan olisi tulossa muutosta; ei vaikka apologeetat kuinka hioisivat
argumenttejaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti