Kristinusko on
ainoastaan antiikin uskonnollisen synkretismin tuote. Kristinuskossa ei mikään
viittaa historialliseen juutalaiseen pyhään puuseppään. Oikeasti oletetun
Uudessa Testamentissa seikkailevan Jeesuksen lisäksi alueella toimi monia
”jeesuksia”.
Uuden
Testamentin Jeesuksen syntymätarina on silkkaa hölynpölyä. Jeesuksen sukupuu
niin Matteuksen kuin Luukkaankin evankeliumeissa on pelkkää fiktiota. Nasaretin
kaupunkiakaan ei ollut ensimmäisellä vuosisadalla. Ensimmäisellä vuosisadalla
Galileassa ei ollut synagogia eikä fariseuksia. Rabbi-nimitystäkään ei tuolloin
käytetty Galileassa.
Kun ottaa
huomioon evankeliumeiden monet tuntemattomat kirjoittajat, ei ole lainkaan
yllättävää, että Jeesus-hahmon kuvaukset sisältävät paljon ristiriitoja.
Tarinat on punottu yhteen siten, että niitä voi tulkita millä tahansa tavalla.
Kaksitoista
opetuslasta ovat hekin fiktiivisiä, kuten on heidän fiktiivinen mestarinsakin.
Varhaiset Jeesus-liikkeet ja Kristus-kultit vain pyrkivät legitimoimaan
fiktiiviset tarinat todellisina tapahtumina.
Neitsyt
Mariankin hahmo on lainaa ”pakanallisista” uskonnoista ja niiden
kulttimuodoista. Pakanallinen maailma ”tiesi” kaikenlaista neitseellisestä
sikiämisestä.
Kaiken edellä
mainitun raamatuntutkijat ovat tienneet jo yli 200 vuotta. Papisto ihan suuntauksesta riippumatta on
onnistuneesti propagoinut suosikkifiktionsa puolesta. Menestys on ollut
oikeastaan aika huikea.
Jeesuksen
historiallisuudesta kun ei vain ole luotettavia dokumentteja. Myyttisestä
Jeesuksesta sen sijaan löytyy paljonkin kirjoituksia. Jeesuksen
historiallisuuden propagoiminen vain jatkuu, mutta onneksi länsimaissa yleisö
on niin valveutunutta ja valistunutta, että Jeesus painuu historian hämäriin
muiden myyttisten hahmojen joukkoon.
Kirjasuosituksena David Fitzgerald: Nailed – Ten Christian Myths.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti