Joku filosofi
(saattoi olla Nietzsche) sanoi jotain sen suuntaista kuin että totuuden
kategoria on tyhjä kunnes täytät sen suosimallasi fiktiolla.
Tämä pätee
erityisen hyvin minkä tahansa maagisen ajattelun harjoittajan väitteisiin. He
puhuvat totuudesta tai Totuudesta, mutta todennettavaa referenssiä väitteillä
ei ole. He lataavat totuuden kategorian täyteen omia uskonnollisia
”totuuksiaan”, mutta jonkin asian tai ilmiön nimeäminen totuudeksi ei tee
väitteestä totta.
Kristityt ovat
onnistuneesti täyttäneet totuuden kategorian omilla fiktioillaan.
Totuuden
kategoriaan sisällytetään sellainen fiktio, että länsimainen demokratia
perustuisi juutalais-kristillisiin arvoihin. Tämä on yksinkertaisesti fiktio.
Juutalais-kristilliset
arvot ja kaikki muu siihen liittyvä ei ole mikään uniikki monoliitti. Vanhan
Testamentin vaikutteet on modifioitu vanhemmista vaikutteista, esim. Egyptistä,
Babyloniasta jne. Uusi Testamentti on taas hellenistinen ja vaikutteita on myös
revitty kyynikoilta, stoalaisilta yms. Kun kaikki vaikutteet pannaan
tehosekoittimeen, niin tämän tulisi sitten jollain tavalla olla aivan uniikkia
juutalais-kristillistä traditiota, mutta kun jo 1. vuosisadan kristillisyyskin
oli kilpailevien kulttien ja lahkojen kiistelyä, niin sellainenkaan ei kelpaa
perustaksi; ei varsinkaan sille mitä kutsutaan länsimaiseksi demokratiaksi.
Edistys on usein
alkanut jumalanpilkasta. Uskonnolliset instituutiot ovat systemaattisesti
olleet muutosta vastaan. Parhaimmillaankin juutalais-kristillisistä arvoista
johdettu yhteiskuntapolitiikka on ollut sääty-yhteiskunta, jossa papistolla on
ollut joukko erioikeuksia ja erivapauksia.
Yhdenvertaisuus,
tasa-arvo ja moni muu vastaava arvo on ollut vaatimus erioikeuksia ja
erivapauksia vastaan. Vuosisatojen kuluessa ”kirkko” on joutunut perääntymään
vaatimusten edessä ja tässä on sitten konnailtu väittämällä, että
juutalais-kristilliset arvot ovat demokraattisia. Saman käsittelyn ovat saaneet
myös sananvapaus ja uskonnonvapaus. Niitäkin on vastustettu, mutta kun
vaatimusten teho on kasvanut ylivoimaiseksi, niin niitä koskeva totuuden
kategoria on täytetty fiktiolla, että ne olisivat juutalais-kristillisen
tradition mukaisia.
Vuosia sitten
Seth Andrews kävi läpi The Thinking
Atheist –podcastissa seikkoja, jotka kristinusko on kaapannut omaan
käyttöönsä. Andrewsin analyysi alkoi
ns. kristillisistä juhlapäivistä, joiden alkuperä on pakanallinen, mutta jotka
on vain nimetty uudelleen. Andrews jatkaa analyysia sillä, kuinka monia
kannatettavia yhteiskunnallisia uudistuksia on vastustettu, mutta lopulta on
taivuttu ja nimetty nuo uudistukset juutalais-kristillisiksi.
Totuuden
kategoria on todellakin täytetty kaikenlaisilla fiktioilla. Siinä riittää
perkaamista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti