Jos Raamatusta
poistetaan kaikki myyttinen ja draamallinen aines, niin jäljelle ei jää juuri
mitään. Koko Raamattu saadaan mahtumaan muutamaan kymmeneen sivuun. Thomas
Jeffersonin tällä tavalla dekonstruoidussa Raamatussa oli 40 sivua.
Taannoin toimi
sellainenkin raamatuntutkijoiden yhteisö kuin Jesus Seminar. He päätyivät
sellaiseen tulokseen, että vain 18 prosenttia väitetyistä Jeesuksen sanomisista
saattoivat pitää paikkansa. Jesus Seminarin metodologia ei oikein täytä
tiukkoja tieteellisiä kriteereitä, mutta onhan tuollainen luku jollain tavoin
suuntaa antava. Useimpien Jesus Seminarin jäsenten ontologinen sitoumus oli
kuitenkin luokkaa: Joku henkilö oli olemassa, joka oli evankeliumien Jeesuksen
esikuva. Toki tällainen sitoumus voidaan tehdä, mutta dokumentaariset lähteet
eivät oikein tue sitoumusta. Raamatuntutkijoiden keskuudessa em. minimalistinen
sitoumus on hyvin yleinen. Myyttiteoreetikot ovat ainakin vielä vähemmistössä.
Kun Uuden
Testamentin Jeesuksen sanomisia dekonstruoidaan, niin paralleeleja löytyy
vanhemmista myyteistä. Samanlaisia myyttejä ovat myytit Romuluksesta,
Herkules-myytti on sekin hyvin samanlainen, eikä Adonis-myyttikään juuri eroa
Jeesus-myytistä.
Jeesuksen
dekonstruktio yksinkertaisesti tuhoaa Jeesuksen ainutlaatuisuuden. Ainakin
amerikkalaisissa pappisseminaareissa dekonstruktio ei ole suosiossa –
päinvastoin. Niissä laitoksissa dekonstruktiosta on tullut synonyymi
destruktiolle. Jossain mielessä asia onkin noin. Dekonstruktio ei lähde siitä,
että jokin teologinen dogma olisi hyväksyttävä sellaisenaan vaan dogma voidaan
purkaa osiin, dogmaa voidaan suhteuttaa muihin vastaaviin jne. Usein tuloksena
on todella se, että dogman ”totuudelta” putoaa kaikki pohja. Onhan se
destruktiivista varsinkin jos pitää tiukan dogmaattisesti kiinni Raamatun
ainutlaatuisesta erehtymättömyydestä.
Jeesuksen
dekonstruktion perusteella Uudesta Testamentista on yhä vaikeampi muokata
sellaista auktoriteettia, että kyseistä myyttistä teosta voitaisiin käyttää
yhteiskuntapoliittisena toimintaohjelmana. Raamatunlauseilla ei voi legitimoida
esimerkiksi Suomen eduskunnan säätämiä lakeja.
Jeesuksen
teologinen dekonstruktio siirtää näkökulman absoluuttisesta
kulttuurihistorialliseksi. Tällainen lienee yleinen suuntaus protestanttisissa
teologisissa tiedekunnissa, joissa Raamattua tutkitaan kulttuuriartefaktina
ilman ontologista sitoumusta jonkin transsendentin eksistenssistä.
Kirjasuosituksena Robert M. Price: Deconstructing Jesus (2000).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti