Apostolien
verkostomarkkinoinnin mafiatouhut jatkuvat tessalonikalaiskirjeissä, niissä
molemmissa. Ne ovat Paavalin mafiaperheen verkostomarkkinointiyrityksen myyntipuheita,
jotka sisältävät mafialle tyypillisen uhkailun elementin.
Kun vertaa em.
Paavalin nimissä kirjoitettuja kirjeitä Pietarin nimiin pantuun 1.kirjeeseen,
niin ero on huomattava. Paavalilla oli paljon parempi käsitys ihmisen
psykologiasta; siitä kuinka verkostomarkkinointi toimii ja kuinka mafiatyylin
uhkailulla ihmiset saadaan pysymä mukana huijauksessa ja vielä värväämään uusia
huijattavia.
Paavalin tuote
ei selvästikään ole kunnossa, mutta markkinointi on. Pietarilla saattaa ainakin
olla tarinan mukaan parempi tuote, mutta markkinointi on selvästi jäljessä
Paavalin vastaavista. Pietarin markkinasegmentti vaikuttaa Uuden Testamentin
mukaan olevan pienempi kuin Paavalin. Tosin Apostolien teoissa Pietarikin
pyrkii globalisoimaan tuotteensa markkinoinnin.
Uusi Testamentti
onkin näiden kahden kilpailevan mafiaperheen tempausten kronikointia; tosin
myyteistä väännettyä kronikointia, mutta kuitenkin…Kilpailevia mafiaperheitä
oli muitakin, mutta ne häivytettiin melkein näkymättömiin Raamatun kaanonin
muutoksissa.
Toisessa
Pietarin nimiin pannussa kirjeessä hyökätään taas kilpailevia
mafiaorganisaatioita vastaan. Kirjeen toinen luku on suoraa kritiikkiä Paavalia
kohtaan, vaikka heppua ei mainita nimeltä. Tässä luvussa otetaan myös käyttöön
uhkailu. Uhkailu ei ole niin suoraa kuin Paavalin kirjeissä. Uhkailu revitään
myyttisestä Vanhasta Testamentista sekä Nooaan että Sodomaan ja Gomorraan.
Pietarin kohdeyleisöön ko. uhkailut varmasti tehoavat paremmin kuin Paavalin
yleisöön. Paavalin globaalista yleisöstä aika harva taisi edes tietää mitään,
mitä Vanha Testamentti sanoi Nooasta tai Sodomasta ja Gomorrasta.
Lopulta luvussa
ja jakeessa 3:15 Pietari antaa jonkin verran tunnustusta Paavalille. Ilmeisesti
mafiaperheiden välisessä kiistassa tappelu söi enemmän Pietarin organisaation
resursseja kuin Paavalin vastaavan. Alakynnessä olevat ovat alttiimpia
sovintoratkaisuun.
Koko Uuden
Testamentin voi lukea kuvitteellisena raporttina rikollisorganisaatioiden
keskinäisestä tappelusta, jossa vähän väliä tuli ruumiitakin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti