sunnuntai 10. maaliskuuta 2019

Lisää raamatullisia pyramidihuijauksia


Apostolien verkostomarkkinoinnin mafiatouhut jatkuvat tessalonikalaiskirjeissä, niissä molemmissa. Ne ovat Paavalin mafiaperheen verkostomarkkinointiyrityksen myyntipuheita, jotka sisältävät mafialle tyypillisen uhkailun elementin.

Kun vertaa em. Paavalin nimissä kirjoitettuja kirjeitä Pietarin nimiin pantuun 1.kirjeeseen, niin ero on huomattava. Paavalilla oli paljon parempi käsitys ihmisen psykologiasta; siitä kuinka verkostomarkkinointi toimii ja kuinka mafiatyylin uhkailulla ihmiset saadaan pysymä mukana huijauksessa ja vielä värväämään uusia huijattavia.

Paavalin tuote ei selvästikään ole kunnossa, mutta markkinointi on. Pietarilla saattaa ainakin olla tarinan mukaan parempi tuote, mutta markkinointi on selvästi jäljessä Paavalin vastaavista. Pietarin markkinasegmentti vaikuttaa Uuden Testamentin mukaan olevan pienempi kuin Paavalin. Tosin Apostolien teoissa Pietarikin pyrkii globalisoimaan tuotteensa markkinoinnin.

Uusi Testamentti onkin näiden kahden kilpailevan mafiaperheen tempausten kronikointia; tosin myyteistä väännettyä kronikointia, mutta kuitenkin…Kilpailevia mafiaperheitä oli muitakin, mutta ne häivytettiin melkein näkymättömiin Raamatun kaanonin muutoksissa.

Toisessa Pietarin nimiin pannussa kirjeessä hyökätään taas kilpailevia mafiaorganisaatioita vastaan. Kirjeen toinen luku on suoraa kritiikkiä Paavalia kohtaan, vaikka heppua ei mainita nimeltä. Tässä luvussa otetaan myös käyttöön uhkailu. Uhkailu ei ole niin suoraa kuin Paavalin kirjeissä. Uhkailu revitään myyttisestä Vanhasta Testamentista sekä Nooaan että Sodomaan ja Gomorraan. Pietarin kohdeyleisöön ko. uhkailut varmasti tehoavat paremmin kuin Paavalin yleisöön. Paavalin globaalista yleisöstä aika harva taisi edes tietää mitään, mitä Vanha Testamentti sanoi Nooasta tai Sodomasta ja Gomorrasta.

Lopulta luvussa ja jakeessa 3:15 Pietari antaa jonkin verran tunnustusta Paavalille. Ilmeisesti mafiaperheiden välisessä kiistassa tappelu söi enemmän Pietarin organisaation resursseja kuin Paavalin vastaavan. Alakynnessä olevat ovat alttiimpia sovintoratkaisuun.

Koko Uuden Testamentin voi lukea kuvitteellisena raporttina rikollisorganisaatioiden keskinäisestä tappelusta, jossa vähän väliä tuli ruumiitakin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti