Usko ei ole
todiste, vaikka Kirje heprealaisille muuta yrittää väittää.
11:1,2 Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan,
sen näkemistä mitä ei nähdä. Uskoon perustuu se todistus, jonka Jumala on
isistä antanut.
Siinähän se
tuli: usko on toiveajattelua.
Asia voidaan
muotoilla seuraavasti:
X uskoo että p(mikä tahansa
väitelause/propositio).
Uskomuksen
oikeutus ajautuu heti vaikeuksiin:
X on oikeutettu uskomaan, että p jos ja vain
jos p on tosi.
Tästä päästään hard
core todistustaakkaan: on osoitettava,
että p on tosi.
Koska yksikään
uskonnollinen väitelause ei täytä todistustaakan vaatimusta,
uskonnonfilosofeista esim. Alvin Plantinga joutuu peräytymään ”riittäviin
perusteisiin”. Tästä taas seuraa reductio ab absurdum, sillä ”riittävää
perustetta” joudutaan välttämättä perustelemaan toisella ”riittävällä
perusteella”.
Edellisen
johdosta Plantinga & co joutuu peräytymään perususkomukseen ja Plantingalle
tämä tarkoittaa sitä, että perususkomus on se, että kristinuskon jumala on
olemassa. Plantingan perususkomusten joukko käsittää yhden alkion –
kristinuskon jumalan. Perususkomus ei vaadi edes riittäviä perusteita.
Plantinga on vain nimennyt jonkin uskomuksen perususkomukseksi.
Tästä Plantinga
johtaa peruskokemuksen, joka tarkoittaa kokemusta kristinuskon jumalasta. Tämä simpliciter ei taas ole millään tavoin
intersubjektiivinen, minkä Plantingakin huomaa. Täten peruskokemusten vertailu
ei Plantinngan mukaan ole edes tarpeellista. Peruskokemusten joukko käsittää
sekin yhden alkion Plantingan skeemassa.
Seuraava
perääntyminen tapahtuu siihen, että ihmisellä on ”jumalaisti”. Tämän
periaatteen Plantinga on kähveltänyt Tuomas Akvinolaiselta. Oikeasti mitään
jumalaistia ei ole löydetty, vaikka sellaista on etsitty. Tämä on vain
puolivillainen apologia, jolla yritetään pelastaa esim. tuo alussa mainittu
heprealaiskirjeen väite.
Törmäsin näihin
Plantingan uskonnonfilosofisiin käsityksiin joskus 1970-luvulla. Mitään uutta
ja vakuuttavampaa Plantinga ei ole sittemmin esittänyt, vaikka onkin viilannut
argumenttejaan moneen kertaan.
Ei tuo
Planitngan argumentaatio mitenkään tuntematonta ole Suomessakaan. Tapio
Puolimatka on viljellyt noita Plantingan teesejä monessa TV7:n Cafe Raamatun jaksossa. Tyypilliseen
tapaansa Puolimatka ei mainitse lähdettään vaan katsojalle jää käsitys, että
Puolimatka on itse formuloinut nuo väitteet. Puolimatkalle tällainen toiminta
on sääntö, eikä poikkeuksia juuri tunneta.
Johtopäätös on,
että heprealaiskirje on silkkaa perusteetonta propagandaa, eivätkä Plantinga
tai Puolimatka & co pysty pelastamaan uskoa siltä, että usko on pelkästään
toiveajattelua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti