Vaaliblogi
Marraskuun 5. 2018 maanantai
Drive through your suburbs…into to your blues…into your blues!
Vuosikymmeniä
vaaleissa ehdolla olevat turvautuivat mainostoimistojen ja PR-toimistojen
palveluihin. Sosiaalinen media muutti kaiken.
Ennen
PR-toimistot käyttivät paljon aikaa, rahaa ja vaivaa rakentaakseen ehdokkaalle
houkuttelevan imagon. Tätä imagoa sitten markkinoitiin äänestäjille.
Jos ehdokas
sattui mokaamaan, niin se ei merkinnyt täyttä katastrofia. Usein äänestäjät
eivät edes tienneet mahdollisista mokista.
Sosiaalisessa
mediassa mokista raportointi sai aikaan sen, että ehdokas saattaa ihan itse
tuhota oman kampanjansa ja sitä eivät sitten mitkään PR-kommervenkit pysty enää
korjaamaan.
Twitterin myötä
moni kampanja on tuhoutunut, mutta Twitter on myös mahdollistanut sen, että
moni moukka saa näkyvyyttä. Ehdokas saattaa twiitata jotain aivan älytöntä ja
äänestäjät hurraavat. Äänestäjien medialukutaito on vielä aika alkeellista ja
tämän varaan erityisesti republikaanit laskevat: väitteen täytyy olla totta,
koska ehdokas x sanoo sen sosiaalisessa mediassa, eikä kukaan vaivaudu
tarkistamaan väitteen totuusarvoa.
Vaalikampanjoinnissa
mielipiteistä on tullut faktojen veroisia väitteitä. Tältä pohjalta ei vain vai
tehdä hyvinvointia lisäävää politiikkaa. Mielipiteistä on vaikea johtaa
parhaita mahdollisia menettelytapoja. Pääasia ei ole se mitä sanotaan vaan
ylipäänsä sanotaan jotain, vaikka sanoma olisikin vedetty ihan hatusta.
Mölyämällä pääsee nykyään pitkälle
Erityisesti
konservatiiviset ehdokkaat ovat vieneet faktojen välttelyn äärimmäisyyksiin.
Faktat pyritään esittämään valeuutisina ja tätä huudetaan korkealta ja kovaa
korvat huumaavalla voluumilla. Hyvin ovat konservatiivit onnistuneet
aktivoimaan äänestäjäkuntansa silkalla paskanpuhumisella.
Kampanjoita ei
suunnitella enää siltä pohjalta, että ehdokas ajaa valituksi tultuaan asiaa x.
Pääasia on tulla valituksia keinolla millä hyvänsä. Tämä koskee ainoastaan
konservatiivisia ehdokkaita. Vastaavaa häröilyä ei vain yksinkertaisesti löydy
edistyksellisten parista.
Vaalikampanjoita
ei enää suunnitella proaktiivisesti vaan reaktiivisesti. Digitaalisen
markkinointiin perehtyneet kampanjapäälliköt mittaavat potentiaalisen
äänestäjäkunnan mielialoja päivittäin. Tältä pohjalta ehdokas sitten reagoi
sosiaalisessa mediassa tavalla, jonka toivotaan vahvistavan potentiaalisten
äänestäjien mielipiteitä varsinkin jos nuo mielipiteet ovat jo ennestään
ehdokkaan agendaa myötäileviä.
Sosiaalinen
media on muuttanut vaalikampanjoita niin hyvässä kuin pahassakin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti