Joensuussa
Kirkon evankelioimisen päivillä käytiin pienimuotoista nokkapokkaa kahden
teologin, Teemu Kakkurin ja Mika Tuovisen, välillä. Asiasta raportoi
verkkojulkaisu Seurakuntalainen.
Herätysliiketutkijaksi
tituleerattu Teemu Kakkuri esitti teesin, jonka mukaan Kansalähetys hukkaa
mahdollisuutensa konservatiivisen maailmankuvansa myötä. Tästä puolestaan
Kansanlähetyksen lähetysjohtaja Mika Tuovinen veti herneen nenäänsä.
Kakkuri: Konservatiivinen maailmankuva Aito
avioliitto -kampanjoineen on paljon esillä. On kysyttävä, jääkö kutsu Jeesuksen
yhteyteen konservatiivisuuden alle?
Kuinka ollakaan,
konservatiivinen maailmankuva kiteytyy juuri Aito Avioliitto ry:ssä.
Kansanlähetystä lähellä olevan verkkojulkaisun Uusi Tien päätoimittaja Leif Nummela on antanut julkaisussaan
paljon palstatilaa Aito Avioliitolle. Kyseisen puulaakin aktivistit ovat myös
olleet aktiivisia verkkokirjoittajia mm. Uuden
Suomen Puheenvuoro-palstalla.
Kakkuri tekee
oikean suuntaisen johtopäätöksen: Aito Avioliitto on tehnyt kristinuskosta niin
vastenmielisen, että Aito Avioliiton perusteeton retoriikka on kääntynyt sitä
itseään vastaan.
Kakkuri
kiinnittää myös huomiota Aito Avioliiton amerikkalaismalliseen poliittisen
pyrkyryyteen kysymällä: Tuleeko
Kansanlähetyksestä Teekutsuliike?
Kysymys voidaan
osoittaa Kansanlähetyksen lisäksi monille vapaiden suuntien järjestöille.
Esimerkiksi Patmos Lähetyssäätiö on politisoinut Aito Avioliiton tukemisen mm.
tutkimusjohtajansa, Juha Ahvion, toimesta. Ahvion kirjoittelulla on ollut
vaikutusta: myös hän on tehnyt kristinuskosta niin vastenmielisen, että Aito
Avioliiton tukeminen tuli Patmokselle kalliiksi. Patmoksen Leo Meller joutui
masinoimaan taas kerran uuden rahankerjuukampanjan, sillä Patmos tarvitsi
300 000 euroa.
Mutta takaisin
Kansanlähetykseen…Mika Tuovinen vastasi Teemu Kakkurille: Tarkoittaako konservatiivinen maailmankuva sitä, että Raamatusta
julistetaan myös ihmisestä ikävältä tuntuvaa lakia? Jos tarkoittaa, siitä ei
missään tapauksessa voi luopua/…/Evankeliumi on kirkon ja sen järjestöjen
ydinasia. Se on Raamatun sanoma alusta loppuun. Mutta Raamattu on alusta
loppuun myös lain julistusta. Se kertoo meille, miten meidän tulee elää.
Tuossa
vastauksessaan Tuovinen paljastaa implisiitisti sen, miksi kristinusko ei ole
millään lailla relevantti elämänohje. Kyseinen uskomusjärjestelmä on Tuovisen
haikailemine lakeineen kahden tuhannen vuoden aikana havaittu niin
haitalliseksi, että siitä on syytä jo luopuakin.
Kyse on lähinnä
siitä, että ihmiset ovat ymmärtäneet, kuinka alistava Raamatun mukainen
konservatiivisuus on. Nämä Tuovisen kaltaiset ääriänkyrät eivät salli
muillekaan sitä, minkä he kieltävät itseltään. Tästä on muodostunut
kristinuskon dogma: polje toisten vapausoikeuksia kaikilla tavoin, koska omat
uskomuksesi niin edellyttävät! Yhä harveneva joukko haluaa osallistua
kanssaihmisten sortamiseen.
Tuovisen
tilannetta ei myöskään paranna se, että jotakuinkin kaikki Raamatussa esitetyt
väitteet on osoitettu selvästi epätosiksi. Kakkuri sentään jättää tilaa
skeptisismille, mutta eipä Kakkurikaan suoraan sano sitä, että omien
kristinuskoa koskevien uskomusten kriittinen tarkastelu osoittaa ko. uskomukset
perusteettomiksi ja epätosiksi.
Lopulta koko
nokkapokka voidaan tiivistää teurastusteologiseen värväykseen. Tuovinen sanoo: Evankelioivia puheita kuuntelevat vuodesta
toiseen samat, jo uskossa olevat ihmiset.
Onneksi Suomessa
Tuovisen vihamielinen teurastusteologia on vähenemään päin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti