Kirjassaan Tiedekeskustelun avoimuuskoe (2010)
uudestisyntynyt professori ja suomalaisen tiedemaailman Don Quijote, Tapio
Puolimatka, ruikuttaa tiedekeskusteluun sellaista dialogia, jossa jo moneen
kertaan epätosiksi osoitetut väitteen otettaisiin huomioon.
Tuon
dominionistisen kiilastrategian Puolimatka on omaksunut amerikkalaiselta
uskonnolliselta oikeistolta. Siltä ilmansuunnaltahan monet Puolimatkan
kreisiäkin kreisimmät jaaritukset ovat peräisin.
Puolimatka
kihisee kiukusta, kun hänen jumalaansa ei oteta mukaan tiedekeskusteluun edes
mahdollisuutena; mahdollisena selityksenä reaalimaailman ilmiöihin. Se
keskustelu käytiin jo vuosisatoja sitten. Kyllä se Puolimatkankin jumala
otetaan huomioon tiedekeskustelussa, jos Puolimatka ja puolimatkalaiset pystyvät
tuomaan jotain uutta ja todennettavaa näyttöä jumalansa puolesta. Pelkkä
mahdollisuus ei ole riittävä peruste palata tiedekeskustelussa satoja vuosia
taaksepäin, jos mahdollisten maailmojen semantiikkaa on ainoa kriteeri.
Eivät
kemistitkään puhu enää alkemiasta. Enää flogistonia ei pidetä jonakin aineena
jota palaminen ilmiönä edellyttää. Eivätkä ne valoaallotkaan etene eetterissä.
Heti kun joku esittää jotain uutta ja todennettavaa koskien flogistonia ja
eetteriä, niin kyllä niistä keskustellaan ja vielä ihan avoimesti. Sama pätee
tuohon Puolimatkan jumalaan. Pitäisikö tieteen yhteydessä puhua myös puhuvista
käärmeistä ja puhuvista aaseista?
Puolimatkan ja
”puolimatkalaisten” pitäisi siis päästä mukaan jokaiseen tiedekeskusteluun
esittämään jumalhypoteesejaan. Jumalahypoteesi on osoitettu riittävällä
varmuudella epätodeksi, niin suurella varmuudella kuin induktion periaatteen
mukaan on mahdollista. Mikään ei edes etäisesti viittaa siihen, että tilanne
tulisi muuttumaan.
Kyse ei suinkaan
ole teofobiasta niin mielellään kuin
Puolimatka sellaista väittääkin. Kyse on vain jumalhypoteesin epätotuudesta.
Mahtaa olla kovaa kun niin uudestisyntyneen professorin niin hellimä
kristinusko on jo premisseiltään selvästi epätosi. Sitä ei pelasta
minkäänlainen dialoginen pluralismi.
Katsotaan kuinka
pitkälle Puolimatka vielä pääseekään idiotismissaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti