perjantai 22. huhtikuuta 2016

Tapio Puolimatkan luomisoppi törmää argumentaation heikkouteen



Kirjassaan Tiedekeskustelun avoimuuskoe (2010) uudestisyntynyt professori, Tapio Puolimatka, propagoi ”luomisopin” puolesta. Jos haluan olla oikein kiltti, niin kutsun luomisoppia luomisteoriaksi, vaikka ns. luomisteoria ei täytä mitään tieteelliselle teorialle asetettuja kriteereitä.

Puolimatka on samassa veneessä kaikkien luomisopin kannattajien kanssa: heidän argumenttinsa ei kestä kriittistä tarkastelua.

Puolimatka et al. tekevät aluksi oletuksen: Jumala on olemassa. Tämä oletus saa väitteen muodon: väite ei kuitenkaan ole verifioitavissa eikä falsifioitavissa.  Ontologisia argumentteja eri jumalien puolesta – ja niitä vastaan – on esitetty kaiketi niin kauan kuin jumalista on esitetty olemassaoloväitteitä.

Jos nyt kuitenkin jokin jumala sattuisi olemaan olemassa, niin se olisi vain yksi tuhansista – ellei peräti kymmenistä tuhansista - jumalista. Kristittyjenkin jumalia on olemassa yhtä monta kuin on kristittyjä: tällä hetkellä luku on yli kaksi miljardia. Yhteistä kristittyjen jumalilla on nimi; olkoon se sitten Jumala.

Ns. luojajumaliakin on tuhansia. Nyt sitten olisi vain osoitettava sen lisäksi, että jokin luojajumala on olemassa, tuo luojajumala olisi juuri Puolimatkan jumala. No olen kiltti: kristinuskon Jumala on yhteinen kaikille kristityille, vaikka tulkintoja tuosta Jumalasta on siis yli kaksi miljardia.

Tuhansien jumalten joukosta olisi melkoinen sattuma, että juuri Jumala olisi tuo kaivattu luojajumala. Se että kaksi miljardia ihmistä uskoo (vai uskooko?) Jumalan olevan tuo luojajumala, ei todista luomisesta mitään; se ei edes todista Jumalan olemassaolosta. Lukumäärä ei ole todiste väitteen totuudesta. Eksistenssi ei puolestaan ole olion ominaisuus.

Ym. kirjassaan Puolimatka perustelee argumenttia Jumalan olemassaolosta subjektiivisilla jumalkokemuksilla. Melkoinen kömmähdys niin oppineelta mieheltä kuin Puolimatka! Subjektiiviset kokemukset eivät ole todiste väitteen totuuden puolesta, vaikka väite sinällään saattaisi olla tosi. Kuten Puolimatkakin ymmärtää, subjektiiviset jumalkokemukset eivät ole intersubjektiivisia.  Hinduilla on samanlaisia kokemuksia omasta luojajumalastaan kuin Puolimatkalla. Ei ole mitään menetelmää verifioida mikä – jos mikään – luojajumalista on luojajumala. Mahdollisesti kaikki luojajumalat ovat luojajumalia tai sitten ei mikään. Väliin mahtuu melkoinen määrä variaatioita.

Puolimatka peräytyy kristityille tyypilliseen strategiaan: Jumala on juuri tuo luojajumala, koska Raamattu sanoo niin. Raamattu taas on Jumalan puhetta, koska Jumala sanoo niin. Siihenhän siten Puolimatka ja kumppanit jäävät kiertämään kehää kehäpäätelmänsä kanssa. Mikään ulkopuolinen tekijä ei edes loogisesti voi tukea tuota em. väitettä.

Kuinka monta kertaa Puolimatka onkaan väittänyt muiden kuin itsensä syyllistyvän kehäpäättelyyn? Tapio kun itse ei ole vielä päässyt pois (leikki)kehästään.

Lisäksi Puolimatkan harhautusstrategia on loppuun kaluttu: hän sekoittaa estoitta Big Bangin, kosmisen evoluution, abiogeneesin ja biologisen evoluution. Tietämättömille ”puolimatkalaisille” sellainen höperyys on kaiketi oikein viisaan miehen puhetta, mutta kun asiaa miettii edes hiukan, niin Puolimatkankin argumentit kumisevat tyhjyyttään, eikä sen huomioimiseen tarvita minkäänlaista oppineisuutta.

Kirjassaan noin sivun 400+ paikkaille (tämän estimaatin tein muistinvaraisesti, koska juuri tässä ja nyt ei ole tuota kirjaa saatavilla ja muistiinpanonikin ovat ties missä) Puolimatka viittaa suureen idoliinsa Alvin Plantingaan. Plantingaan ja muihin fundamentalisteihin Puolimatka tutustui sellaisessa paikassa kuin Notre Dame University; South Bend, Indiana, USA 1990-luvun puolivälin paikkeilla.

Tuossa kyseissä kohdassa Plantinga sanoo, että kristityillä luomisopin kannattajilla ei ole aavistuskaan kuinka Jumala teki temppunsa. Tämän Puolimatka tietenkin ohittaa mahdollisimman nopeasti. Se onkin jo kovin nolo peräytyminen.

Puolimatkan niin halveksimilla naturalisteilla/materialisteilla on hyvä käsitys tapahtumien kulusta. Moni asia onkin jo todennettu. Paljon tutkimusta tarvitaan ja yhä parempi näkemys asioiden kulusta on lähes jokapäiväistä, vaikka ”kaiken teoriaa” ei koskaan pystyttäisi formuloimaan.

Puolimatkalla ja kumppaneille jää käteen vain: koska Jumala…koska Raamattu… Siinä kaikki, eikä parempaa ole odotettavissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti