Väitetään, että
teistisiä argumentteja ei voi testata; esimerkiksi hypoteesi jumalasta ei olisi
testattavissa. Neljän hevosmiehen
(Hitchens, Dawkins, Dennett ja Harris) sekä esimerkiksi Victor Stengerin mukaan
Jumalasta esitettyjä attribuutteja voidaan testata empiirisesti.
Voidaan tehdä
kontrolloituja kokeita, jolloin jumalan olemassaolo tulisi esille ilmiöinä,
joita ei voi selittää muuten kuin yliluonnollisesti. Tieteen tulisi tässä
tapauksessa ottaa jumalahypoteesi vakavasti: lisätutkimukset olisivat tarpeellisia;
muussa tapauksessa ratkaisu olisi ns. aukkojen jumala.
Muutamia kokeita
onkin suoritettu esimerkiksi rukoilun tehosta [1] ja kuolemarajakokemuksista
[2]. Nämä kokeelliset tutkimukset eivät tukeneet hypoteesia Jumalan
olemassaolosta. Stengerin mukaan koejärjestely koskisi kaikkia mahdollisia
kuviteltavissa olevia jumalia.
Stenger esittää,
että jumalan olemassaoloa voidaan testata. Jos jumala on olemassa, niin tämän
tulisi ilmetä maailmankaikkeudessa todennettavasti. Mikä tällainen ilmiö olisi,
sitä ei Stenger tarkemmin määrittele. Epäselväksi jää millainen
todistusaineisto saisi Stengerin vakuuttuneeksi jumalan olemassaolosta. Sama
pätee myös Neljään hevosmieheen.
Jos Jumala on
kaiken luoja, niin näin älykkäästä suunnittelusta olisi löydyttävä empiiristä
evidenssiä. Älykkäästä suunnittelusta ja suunnittelusta ei ole löytynyt
riittävän todistusvoiman omaavaa evidenssiä. [3]
Stenger sanoo: “The Intelligent Design movement failed in its effort to prove that the
complexity found in some biological systems is irreducible and cannot be
explained within Darwinian evolution. Life on Earth looks just as it should
look if it arose by natural selection. “
Stengerin mukaan
myös Jumalaa koskeva moraalinen hypoteesi olisi testattavissa. Tässä
tapauksessa uskovien tulisi erottua ei-uskovasta väestöstä tilastollisesti
merkittävällä tavalla virherajan puitteissa. Stengerin mukaan yliluonnollista
vaikuttajaa koskien ihmisen käyttäytymistä ei ole pystytty todentamaan. [4]
Jos Jumala
ilmoittaisi totuuksia ihmiskunnalle, näiden totuuksien tulisi olla
testattavissa. Vuosituhansien kuluessa ihmiset ovat kertoneet mystisistä
jumalkokemuksistaan, mutta mitään tieteen kriteerit täyttävää todistusaineistoa
ei ole siitä, että ihmiset olisivat kommunikoineet yliluonnollisten
henkiolentojen kanssa.
Myös ihmeet
olisivat testattavissa. Esimerkiksi universumin syntyä voidaan pitää ihmeenä.
Mikään havaintoihin perustuva hypoteesi ei ole ollut verifioitavissa koskien
yliluonnollisen luojajumalan osuutta universumin syntyyn. On olemassa
selitysmalleja, jotka toimivat riittävän hyvin ilman ylimääräistä oletusta
jumalasta.
Teistien väite
universumin hienosäädöstä ihmistä varten olisi myös testattavissa. Toistaiseksi
tehdyissä kokeissa ei ole ilmennyt mitään, mikä osoittaisi em. hienosäätöä. Stengerin mukaan: “The universe is not fine-tuned for us. We
are fine-tuned to the universe.”
Lähteet
Stenger, V. 2012. The
God Hypothesis. New Scientist. 17
March 2012.
[1] Pari sairaalaolosuhteissa tehtyä tutkimusta löytyy
aiheesta googlaamalla. Edes korrelaatiota ei pystytty esittämään. Toisessa
tutkimuksessa ne, joiden puolesta rukoiltiin, toipuivat selvästi hitaammin kuin
verrokkiryhmä, jonka puolesta ei rukoiltu. Molemmilla ryhmillä oli sama
lääkitys.
[2] NDE-kokemukset on selitettävissä ihan aivojen
fysiologian mukaan. Mitään yliluonnollista ei tapahdu.
[3] Maailmankaikkeus ei riittävän täydellinen, jotta sitä
voisi pitää suunniteltuna. Maailmassa on niin paljon satunnaisuutta,
epätarkkuutta ja epämääräisyyttä, että maailmankaikkeus ei ole älykkään
suunnittelijan aikaansaannos.
[4] Sosiologian, psykologian ja sosiaalipsykologian alalta
ei minun tiedossani ole tutkimusta, joka osoittaisi uskovien olevan
moraaliltaan jolloin tavoin ylevämpiä kuin vertailuryhmien. Päinvastaisesta
taas on viitteitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti