Pari päivää
sitten kritisoin Puolimatkaa ja ihan aiheesta. Puolimatkalle kun sattuma,
satunnaisuus ja satunnaisilmiöt ovat jotenkin implisiitisti jumalhypoteesin
vastaisia. Ja ovathan ne, kun asian muotoilee Puolimatkan tavalla. Seuraavassa
vähän siitä, miten minä käsitän sattuman ja satunnaisuuden.
Yleistä
Sattuma ja
satunnaisuus ovat niin kiinteästi toisiinsa liittyviä käsitteitä, että niitä
usein käytetään (perusteettomasti) synonyymeinä. Yleisesti käytetty teesi on:
Jos jokin on satunnaista, se tapahtuu
sattumalta.
Toisaalta
tiedemiehetkin syyllistyvät käsitteiden epäselvään käyttöön: Käsitteitä
käytetään kuvaamaan fysikaalisia tiloja, joista seuraa jotakin tietyillä
todennäköisyyksillä (Futuyma; 2005).
Käsitteiden käyttö synonyymeinä on kuitenkin
filosofian näkökulmasta katsottuna väärin. Esimerkiksi jos ilmiö on aidosti
satunainen, mutta sitä ei voida selittää satunnaisuutta käsittelevän teorian
(teorioiden) puitteissa, ilmiö mielletään intuitiivisesti sattumaksi. Tässä
tapauksessa aliarvioidaan todennäköisyyksiin perustuva satunnaisuus.
Virheellisin yleistys on, että kaikki sattumat ovat satunnaisia (Eagle 2013).
Tästä seuraa esimerkiksi se, että jos otospopulaation on sattumalta valittu (ei
siis satunnaisotannalla), niin tulosten selitysarvo eroaa satunnaisuuteen
perustavasta otospopulaatiosta. Satunnaisotanta ei mitenkään edellytä sattumaa.
Sattuma
Syystä taikka
toisesta, filosofinen analyysi on keskittynyt enemmän sattumaan kuin
satunnaisuuteen. Tätä tendenssiä kuvastaa em. yleistykset.
Carnap (1945) erotti kaksi todennäköisyyden
piirrettä pitäen molempina tärkeinä. Hänen p1 on episteeminen.
Nykyään käytetään ilmaisua evidential
probability. p1 on myös uskomuksen aste.
p2 puolestaan on ei-episteeminen
kuvastaen objektiivista todennäköisyyttä.
Filosofit ovat siis käyttäneet paljon
resursseja sen selvittämiseen, mitä sattuma todella tarkoittaa. Eräs yritys on
frekventistinen selitysmalli (esim. von Mises 1957). Myös Carnapin oma tulkinta
p2:sta oli frekventistinen. Myös Popperin (1959)
propensiteettitulkintaa on tutkittu paljon. Sattuman oikeasta tulkinnasta ei
yrityksistä huolimatta ole päästy yksimielisyyteen. Konsensus ei siis
määrittele sattumaa. Sattuman rajoitusten suhteen on päästy paljon suurempaan
yksimielisyyteen (Eagle 2013).
Sattuma ei ole tekninen termi vaan
konsepti, jota voidaan soveltaa arkipäiväisiin tilanteisiin. Kielialueiden
kesken sattumalla on suuriakin variaatioita
(käytännöt).
Todennäköisyyden filosofissa tutkimuksessa
on yleisesti hyväksytty kaksi todennäköisyyden rajoitetta:
1)
Sattuman matemaattisen mallin tulee sopia johonkin
standardimalliin; esimerkiksi Kolmogorovin aksiomatisointiin.
2)
Sattuman tulee olla objektiivinen ja riippumaton
ihmisen mielestä.
On myös esitetty
lukuisa joukko muita rajoitteita, mutta nämä kaksi ovat tärkeimpiä. Esimerkiksi
seuraavat rajoitteet on esitetty:
Sattuman tulisi säädellä rationaalista
ajattelua. Tästä kirjoitti Lewis (1980 &1994). Lewisin periaate on
seuraava:
C(p|⌜Ch(p) = x⌝ ∧ E) = x;
Tämä ilmaisee
järjellisen funktion, jolla on evidenssi. Lewisin kaava ilmaisee myös
ehdollisen todennäköisyyden.
Myöhemmin (2004) Lewis formuloi asian
seuraavasti:
C(p|⌜Ch(p|E)
= x⌝ ∧ E)
= x.
Tämä on Lewisin
ei-reduktionistinen kaava ja se ilmaisee itsenäisiä todellisuuden piirteitä,
jotka ovat johdettavissa Lewisin ensimmäisestä kaavasta (periaatteesta):
Lähteet
Carnap, Rudolf, 1945, ‘The Two Concepts of Probability’, Philosophy
and Phenomenological Research, 5: 513–32.
Eagle, Antony,
"Chance versus Randomness", The Stanford Encyclopedia of
Philosophy (Spring 2013 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL =
<http://plato.stanford.edu/archives/spr2013/entries/chance-randomness/>.
Futuyma, Douglas J., 2005, Evolution. Cumberland, MA:
Sinauer.
Lewis, David. 1980, ‘A Subjectivist's Guide to Objective Chance’, in his
Philosophical Papers, volume 2, Oxford:
Oxford University Press, 1986, pp. 83–132.
1994, ‘Humean Supervenience
Debugged’, Mind, 103: 473–90.
von Mises, Richard, 1957, Probability, Statistics and Truth. New York: Dover.
Popper, Karl, 1959, ‘A Propensity Interpretation of Probability’, British
Journal for the Philosophy of Science, 10: 25–42.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti