maanantai 25. huhtikuuta 2016

Tapio Puolimatkan jumalkokemukset - defensiivistä denialismia



Videoperformanssissa (linkki siihen löytyy kirjoituksen lopusta) uudestisyntynyt professori, Tapio Puolimatka, retostelee omalla uskoontulollaan. Juttu on sellaista tuubaa, ettei senkään perusteella Puolimatkan vaatimusta dialogisesta pluralismista tule ottaa muuna kuin dominionistisena kiilastrategiana, jolla Puolimatka pyrkii saamaan omat täysin subjektiiviset uskonnolliset kokemuksensa tieteellisen debatin pariin. Subjektiivisia uskonnollisia kokemuksia koskeva tieteellinen debatti on käyty jo ajat sitten, eikä ko. debattiin ole tullut mitään sellaista uutta, että Puolimatkan kokemuksista johdettuja väitteitä voi pitää muuna kuin uskonnolla päänsä sekoittaneen vanhenevan professorin harhaisina horinoina. Tämä oli kovin kiltisti sanottu, mutta minä olenkin kiltti ihminen.

Tuossa Reijo Ruotsalaisen haastattelussa Puolimatka kiemurtelee vähemmän kuin keskustelussa ihan oikeiden tiedemiesten kanssa. Ehkä Puolimatka laskee sen varaan, että kukaan skeptinen, kriittinen ja tieteellisen näkemyksen omaava ei löydä ja katso kyseistä videoperformanssia; performanssia, jolla on lähinnä viihdearvoa. Omiensa joukossa Puolimatkan idiotismi on varmaan erittäin viisaan miehen puhetta. Kaikissa muissa yhteyksissä Puolimatkan jutut ovat juuri sitä mitä ovat – harhaista idiotismia, josta ei ole edes alaviitteeksi siihen Puolimatkan kaipaamaan dialogisen pluralismiin; varsinkin jos dialogin tulisi olla tieteellistä.

Videoperformansissa Puolimatka kertoo tulleensa uskoon jo teininä. Tämä tarkoittaa sitä, että Tapio on elänyt harhaisena jo puoli vuosisataa. Se kertoo pitkäkestoisesta harhaisesta hulluudesta, joka on parannettavissa, mutta eipä taida Puolimatkalta löytyä uskallusta sellaiseen testiin, jossa hän tarkastelisi omia uskomuksiaan ulkopuolisen silmin suhteutettuna kaikkeen verifioituun faktatietoon. Ai niin, Puolimatka on kirjoituksissaan on asettanut positiokseen defensiivisen denialismin, sillä uskohan siinä menee, jos asettaa uskonnolliset uskomukset vastaan kaikkea kumuloitunutta tieteellistä tietoa. Se on jo sen sortin aivovoimistelua, ettei siihen pysty taitavinkaan akrobaatti.

Tuossa videoperformanssissa Puolimatka kertoo, kuinka kokemus oli suorastaan tajunnan räjäyttävä tietoisuuden laajentuma. Hassua, että Puolimatka käyttää lähes samaa retoriikkaa, jolla kuvataan zen-buddhalaisuuden satori-kokemuksia. Tietoisuus laajeni niin paljon, ettei Tapio ole vieläkään palannut reaalimaailman vaan pitää pään tukevasti jeesuspilvessä. Tietoisuus laajenemiseen sisältyi väitetty kokemus juuri Puolimatkan jumalan rakkaudesta ja hyvyydestä.

Tosin tuohon väittämään sisältyy seikat, jotka manifestoituvat Tapio ja Mia Puolimatkan myöhemmässä kirjoittelussa, jossa uudestisyntynyt pariskunta joutuu puolustelemaan sadistisen paskiaisen, heidän jumaltulkintansa, väkivaltaista vihamielisyyttä; suoranaista väkivaltaista vittumaisuutta. Siitä on rakkaus ja hyvyys kaukana ja sellaisen puolustaminen tosiaan vaatii harvinaislaatuista epärehellisyyttä ja denialismia. Lisäksi Tapiota kyrsii erityisesti se, että hänen jumalaansa sanotaan sadistiseksi paskiaiseksi. Tämän hän kertoo kirjassaan Tiedekeskustelun avoimuuskoe vuodelta 2010.

Kun tuossa videoperformanssissa haastattelija Ruotsalainen kysyy, miten Puolimatka vakuuttui siitä, että kyseessä oli juuri kristinuskon jumala, niin Tapio kuittaa asian sanomalla, että se oli jumalallinen ilmoitus. Tämän perusteella Tapio sitten ”päättelee”, että Jumala on jumala. Jos Tapio olisi syntynyt Saudi-Arabiassa, Iranissa tai Intiassa, niin ne kokemukset olisivat ihan muiden jumalten ilmoituksia, jos nyt kaipaa joitakin harhaisia jumalilmoituksia elämänsä perustaksi. Päänsä voi sekoittaa monella tavalla.

Lopulta ainoat jäljelle jäävät erityistieteiden alat, jotka käsittelevät relevantisti juuri Tapio Puolimatkan uskonnollisia uskomuksia, ovat psykiatria, psykologia ja kognitiiviset neurotieteet. Puolimatkan pariskunnan epistemologisesta epätoivoista kirjoitin tässä blogissa paljonkin maaliskuussa 2016.

Ja sitten henkilökohtainen viesti Tapiolle: minä juuri tässä käyn sinun kanssasi sitä niin kaipaamaasi dialogia pluralistisessa hengessä. Sinä sanoit, ettei positiotasi ole heikentäneet mitkään vasta-argumentit. Minä taas tulkitsen sinun juttusi yritykseksi pitää kiinni puolen vuosisadan harhoista, kun kaikki todistusaineisto on sinua ja sinun subjektiivisia kokemuksiasi vastaan.

Kovin ovat koukuttavia nuo harhaiset uskonnolliset uskomukset. Onneksi niistä voi parantua ja metodi on reality check.

Puolimatkan osuus alkaa kohdasta 4:10.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti