perjantai 22. huhtikuuta 2016

Tapio Puolimatkan iso mörkö: Naturalismi selittää oikein hyvin tietoisuuden



Löysinpä sitenkin sen Tapio Puolimatkan kirjan Tiedekeskustelun avoimuuskoe vuodelta 2010. Samassa laatikossa olivat myös aiheeseen liittyvät muistiinpanot. Pikaisen selaamisen perusteella kirjan oli varsinainen huumoripläjäys; voin sen toki lukea hätääntyneen miehen epätoivoisena denialistisena vuodatuksena. Kyllä se kai vähän kyrsii, kun koko aikuisikä meni selvästi epätosien asioiden puolustamiseen. Päälle Puolimatka saa vielä lähes päivittäisen aasinlakin.

Jos kirjan joka sivulta poimisi yhden epätoden väitteen ja osoittaisi sen ihan humpuukiksi, projektiin meni melkein 1½ vuotta, sillä kirjassa on 524 tekstisivua ja kirjallisuusluettelo sekä henkilöhakemisto siihen päälle.

Otetaan nyt vain yksi esimerkki. Sivulta 453 alkaa luku, jonka otsikko on: 6.2. Naturalismi ei selitä tietoisuutta. Naturalismista onkin tullut vuosikymmenten mittaan Puolimatkalle melkoinen mörkö. Naturalismi selittää ilmiöitä oikein hyvin tietoisuuden, mutta siinä menee sitten romukoppaan Puolimatkan niin hellimä kristinusko ainakin sen fundalistisimmassa muodossa. Täten Puolimatkalle on lähes välttämätöntä käyttää defensiivistä denialismia, jotta edes uskon rippeet säilyisivät.

Mutta sitten asiaan…

Puolimatka: …koska naturalismin on vaikea yleensä selittää tietoisuutta, joka on laadullisesti täysin erilainen todellisuuden ulottuvuus kuin fysikaalisten hiukkasten vuorovaikutus.

Tapiolta aika avuton yritys. Asiassa ei ole mitään kummallista, jonka Puolimatka kyllä itsekin ymmärtää. Tuskinpa hän muuten olisi käyttänyt sanaa yleensä.
Tietoisuus, tässä tapauksessa ihmisen tietoisuus, on tietyllä tapaa järjestyneiden hiukkasten toimintatapa. Toimintatapa noudattaa tiukasti luonnonlakeja ja aitoja satunnaisilmiöitä. Tämä voidaan todentaa empiirisesti. Mitään materian ulkopuolista ”tietoisuutta” ei ole havaittu, eikä ole viitteitä siitä, että tilanne tulisi muuttumaan. Jos tietoisuuden nyt jonkin kvalitatiiviseen määreen haluaa antaa, niin kyllä sekin redusoituu lopulta materialismiin plus naturalismiin.

Puolimatka: Kukaan ei ole tähän mennessä onnistunut selittämään, miten tietoisuuden tilojen on mahdollista riippua aivojen tiloista.

Joko Puolimatka on tietämätön, teeskentelee tietämätöntä tai valehtelee tarkoituksellisesti. Eipä Puolimatkalta voi paljon muuta odottaakaan. Kas tässä: Niissä kontrolloiduissa kokeissa tietyin variaabelein ja tietyin parametrein on onnistuttu tuottamaan ihmisille tiettyjä tietoisuuden tiloja. Asiassa ei ole mitään sen kummallisempaa kuin hallusinogeenien, esim. LSD:n tai tiettyjen sienien, käyttö. Menköön nyt myös pilvenpoltto ja kaljanjuonti. Muuttujia ja parametreja on vain niin paljon, että niitä kaikkia tuskin koskaan pystytään mallintamaan, ei ainakaan nykymenetelmin. Pitkälle on kyllä päästy. Asia on niin mielenkiintoinen, että tutkimuksia on syytä jatkaa.

Puolimatka: Miten miljoonien ei-tajuisten hermosolujen kokoelma tuottaa subjektiivisen tietoisuuden?

Kuinka helkkarin tyhmänä Puolimatka pitää lukijoitaan? Asia menee näin: tietyllä tapaa järjestäytyneet hermosolut (lisättynä isolla joukolla muita soluja) tuottavat tietoisuuden tiloja aivan naturalististen mekanismien mukaan. Tapiolle on ilmeisesti mahdotonta käsittää, että myös autenttiset satunnaisilmiöt vaikuttavat asiaan. Satunnaisilmiöitä ei tietenkään Puolimatkan jumalan virittelemässä maailmassa ole, sillä silloin Tapiokin olisi mekaaninen robotti. Satunnaisilmiöitä nykytieteen mukaan kuitenkin on.
Edelleen, kahden ihmisen aivot eivät ole identtisiä, ei edes identtisten kaksosten. Täten subjektiiviset tietoisuuden tilat ovat seurasta erilaisista aivojen rakenteesta. Vaikka aivot olisivatkin identtiset, niin satunnaisilmiöt pitävät huolen subjektiivisuudesta.

Tämä oli niin hauskaa, että palaan asiaan joskus myöhemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti