Lapin yliopiston
politiikkatieteiden lehtori, dosentti Aini Linjakumpu on julkaissut tutkimuksen
Uskonnon varjot, jossa Linjakumpu
tarkastelee uskonnollista väkivaltaa Suomessa.
Tutkimuksesta sanotaan
seuraavaa:
Uusi
tutkimus purkaa auki hengellisen väkivallan kuvaa sekä kirkon sisältä,
vanhoillislestadiolaisten piiristä, että kirkon ulkopuolelta Jehovan
todistajien kokemuksista. Linjakummun mukaan samoja piirteitä voidaan
tunnistaa myös lukuisista muista uskonnollisista liikkeistä.
Ajankohtaiseen
aineistoon perustuva tutkimus osoittaa, että uskonnollisten
yhteisöjen piirissä harjoitettu väkivalta on Suomessa merkittävä ongelma,
johon ei kuitenkaan osata puuttua – eikä siihen myöskään ole haluttu puuttua.
Kuitenkin
kyseessä on väkivalta, joka koskettaa suoraan ja välillisesti useita
tuhansia suomalaisia, sekä kirkon piirissä, erityisesti sen
herätysliikkeissä, että kirkon ulkopuolisissa yhteisöissä.
Uskonnollinen yhteisö on samanaikaisesti turva ja uhka sen jäsenelle.
Esitän hypoteesin: mitä
fundamentalistisempi uskonnollinen yhteisö, sitä todennäköisempää uskonnollinen
väkivalta on.
Miksi haittoihin ei ole puututtu
aiemmin? Mikä uskonnoissa on sellaista, että se tekee uskonnosta immuunin
kriittiselle tarkastelulle? Väkivalta on väkivaltaa, vaikka uhri ei mielläkään
kokemaansa väkivallaksi. Juuri tästä saattaa olla kysymys uskonnollisen
väkivallan yhteydessä. Miten pieni lapsi, jonka kognitiiviset prosessit eivät
vielä ole kehittyneet riittävästi, voi kertoa viranomaisille kokemastaan
uskonnollisesta väkivallasta?
Riski
joutua hengellisen väkivallan ja painostamisen uhriksi on olemassa erityisesti
tietyntyyppisissä yhteisöissä. Niissä on usein jyrkkiä,
tuomitsevia asenteita, tiukat ja ehdottomat sekä yksityisten
ihmisten henkilökohtaiseen elämään saakka ulottuvat valvotut säännöt,
johtajien auktoriteetti on vahva eikä sitä uskalleta kyseenalaistaa, ja
yhteisössä vallitsee vallankäytön hierarkia.
Yhteisöllä
on luja ote yksilöstä erityisesti silloin, jos hänet on lapsesta saakka
kasvatettu pitämään liikkeen uskomuksia ehdottomana ja kyseenalaistamattomana
totuutena ja yhteisöä ainoana pelastuksen tienä. Tällöin yhteisöllä on luja ote
ihmiseen. Uskonyhteisö käyttää väkivaltaa jäsentensä kontrollin ja kurinpidon
välineenä. Vapaa kritiikki ja avoin keskustelu murtaisi auktoriteettien aseman
ja vallan.
Miten ehkäistään lasten ja
nuorten joutumista edellä kuvatun väkivallan uhriksi? Uskonnollisten yhteisöjen
itsesääntelyn varaan ei asiaa voi jättää. Herännäisliikkeiden parissa
uskonnollinen väkivalta näyttäisi olevan koko uskon perusta.
Esitän toisen hypoteesin:
evankelioiminen perustuu vain ja ainoastaan uskonnolliseen väkivaltaan.
Evankelioimisen metodeina ovat
pakottaminen ja suostuttelu. Ihminen saadaan sitoutettua johonkin sellaiseen,
joka on ihmiselle haitallista. Yhdenkään uskonnon hyötyjä ei ole todennettu. Pahinta
väkivalta on kun se kohdennetaan lapsiin ja nuoriin. Pyhäkoulut ovat täsmälleen
verrattavissa Koraanikouluihin. Molemmissa tavoitteet ovat yhtenevät:
väkivaltaa käyttämällä unelmoidaan globaalista hegemoniasta.
Sekä pyhäkoulut että
koraanikoulut valehtelevat oppilaille: epätosia asioita esitetään tosina. Tämä
on törkeää lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa. Islaminuskoisella kiihkoilijalla ja
kristityllä kiihkoilijalla ei ole lainkaan eroa. Molemmat ovat valmiita
käyttämään äärimmäisistä väkivaltaa asiansa edistämiseen.
Yhteiskunnan ei tule suvaita
uskonnollista väkivaltaa missään muodossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti