maanantai 4. toukokuuta 2015

Tehdään asialle jotain ja heti!



Tähän ei ole paljon lisättävää.
– Se on henkistä tai fyysistä väkivaltaa, jota perustellaan hengellisistä lähtökohdista tai hengellisen yhteisön jäsenyydellä, tutkija kiteyttää. – Hengellinen väkivalta on usein hienovaraista ja siitä on varsinkin ulkopuolisen vaikeaa saada otetta ja tunnistaa sitä.
Uhri itse kokee väkivallan erityisen pahana ja raskaana, varsinkin silloin kun uskonnollinen yhteisö on keskeinen osa omaa elämää ja arkea. Usein sukulaiset ja ystävät kuuluvat samaan yhteisöön. Ulkopuolisia kontakteja saattaa olla vain vähän tai niitä ei ole lainkaan.
Monesti uskonnollisen yhteisön normien mukaan kanssakäyminen ja ystävyys yhteisön ulkopuolisten kanssa on epäilyttävää ja jopa kiellettyä. Tämä, kuten yhteisön muutkin normit, on usein sellainen kielto, jota ei ulkopuolisille lainkaan paljasteta eikä myönnetä,  vaan se ilmaistaan välttelevin ja kiertelevin sanakääntein. Silti normi on ehdotonta todellisuutta yhteisön sisällä eläville.
Väkivallasta puhuminen ei ole tässä liioittelua: uskonnollisten yhteisöjen omat oikeudenkäytön tavat voivat olla vaikutuksiltaan voimakkaampia kuin maallisten oikeuslaitosten päätökset.
Uudessa tutkimuksessa nousevat vakavimpina esille erityisesti vanhoillislestadiolaisuuden ja toisaalta Jehovan todistajien piirissä harjoitettu väkivalta. Aini Linjakumpu pitää esimerkiksi lestadiolaisuuden hoitokokouksia hengellisenä väkivaltana ja kehottaa valtiota ja kirkkoja puuttumaan siihen.
Aini Linjakumpu moittii Suomen viranomaisia siitä, että nämä ovat arkoja puuttumaan hengelliseen väkivaltaan. Oikeuslaitoksen ja poliisin lisäksi sivuun tapaavat katsoa kirkko ja muut julkiset toimijat.
– Lopputuloksena on, että uskonnolliset yhteisöt saavat toimia varsin omavaltaisesti. Yhteisöllisyydestä tuleekin pakkoa, pelottelua, syyllistämistä ja eristämistä.

Asialle pitää ehdottomasti tehdä jotain. Loput artikkelista voi lukea tuolta:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti