Väitetään että Raamatun jumala
toimii aina luontonsa mukaan. Jumala ei valehtele, koska se on hänen luontonsa
vastaista (jumala puhuu aina totta). Jos jumala ei voi valita luontonsa
vastaista toimintaa, hänen tahtonsa ei ole vapaa.
Jumalan väitetään olevan
ajallisten ja paikallisten rajoitusten ulkopuolella. Edelleen väitetään, että
se on Raamatun jumalan luonnon mukaista. Mikäli näin on, jumalan tahto ei ole
vapaa, sillä hän ei voisi valita luontonsa vastaista toimintaa rajoittamalla
itseään ajallisesti ja paikallisesti.
Tahdon vapaus edellyttää, että
vaihtoehtoja on vähintään kaksi. Edelleen tahdonvapaus edellyttää, että
valinnan tekevällä oliolla on halu valita sekä vapaus valita. Lisäksi oliolla
on oltava voimaa tehdä valinta. Lopulta oliolla on oltava myös mahdollisuus
olla valitsematta mitään.
Olion on oltava vapaa yrittämään
ja epäonnistumaan. Väitetään, että Raamatun jumalan ei epäonnistu koskaan. (Raamattunsa
hyvin lukeneet ovat varmasti eri mieltä) Täten ko. jumala ei ole vapaa
yrittämään jotain, missä hän voisi epäonnistua. Tästäkin seuraa, että jumalan
tahto ei ole vapaa. Jumala on luontonsa rajoittama.
Jumala on rajoitustensa orja.
Jos hän toimii aina luontonsa mukaan, jokin vaihtoehdoista jää valitsematta,
sillä jumalahan ei voi olla ristiriidassa itsensä kanssa. Jumala on siis
pakotettu valitsemaan aina luontonsa mukaan, vaikka ko. valinta olisi
haitallinen. Niinpä olio, joka ”loi” kaikki vaihtoehdot, ei voi valita mitä
tahansa vaihtoehtoa. Tämä tekee jumalasta kovin rajoittuneen olion, joka ei
mitenkään ansaitse kaikkivoivan titteliä.
Jotkut fundamentalistit
väittävät, että jumalan vapaa tahto ei tarkoita samaa kuin ihmisten vapaa
tahto. Jos näin olisi, niin ihminen ei voisi edes spekuloida jumalan vapaalla
tahdolla (ihmisellä ei olisi kykyä ymmärtää jumalan vapaan tahdon konseptia).
Jos Raamatusta löytyy kaikki tarpeellinen jumalan vapaasta tahdosta, niin
johtopäätös on, että jumala on rajoittunut; ts. jumala on pakotettu toimimaan
aina luontonsa mukaan.
Jos jumalalla on halu toimia
vapaasti, niin halu on jonkin puutetta: valinta pyrkii muuttamaan oloja tai
valinta on tarkoitushakuinen (puute pyritään poistamaan). Täydellisen olion
ominaisuuksiin ei kuulu, jonkin puute ja halu puutteen poistoon. Jälleen jumala
on kovin rajoittunut. Tai sitten on niin, että täydellisen olion ominaisuuksiin
kuuluu täydellinen puute. Raamatun jumalalta ainakin puuttuu täydellinen hyvä.
Raamatun jumala osoittautuu kerta toisensa jälkeen häijyksi paskiaiseksi, mikä
taas on linjassa jumalan luonteen kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti