lauantai 23. toukokuuta 2015

Jumala on rajoittunut olio



Väitetään että Raamatun jumala toimii aina luontonsa mukaan. Jumala ei valehtele, koska se on hänen luontonsa vastaista (jumala puhuu aina totta). Jos jumala ei voi valita luontonsa vastaista toimintaa, hänen tahtonsa ei ole vapaa.

Jumalan väitetään olevan ajallisten ja paikallisten rajoitusten ulkopuolella. Edelleen väitetään, että se on Raamatun jumalan luonnon mukaista. Mikäli näin on, jumalan tahto ei ole vapaa, sillä hän ei voisi valita luontonsa vastaista toimintaa rajoittamalla itseään ajallisesti ja paikallisesti.

Tahdon vapaus edellyttää, että vaihtoehtoja on vähintään kaksi. Edelleen tahdonvapaus edellyttää, että valinnan tekevällä oliolla on halu valita sekä vapaus valita. Lisäksi oliolla on oltava voimaa tehdä valinta. Lopulta oliolla on oltava myös mahdollisuus olla valitsematta mitään.

Olion on oltava vapaa yrittämään ja epäonnistumaan. Väitetään, että Raamatun jumalan ei epäonnistu koskaan. (Raamattunsa hyvin lukeneet ovat varmasti eri mieltä) Täten ko. jumala ei ole vapaa yrittämään jotain, missä hän voisi epäonnistua. Tästäkin seuraa, että jumalan tahto ei ole vapaa. Jumala on luontonsa rajoittama.

Jumala on rajoitustensa orja. Jos hän toimii aina luontonsa mukaan, jokin vaihtoehdoista jää valitsematta, sillä jumalahan ei voi olla ristiriidassa itsensä kanssa. Jumala on siis pakotettu valitsemaan aina luontonsa mukaan, vaikka ko. valinta olisi haitallinen. Niinpä olio, joka ”loi” kaikki vaihtoehdot, ei voi valita mitä tahansa vaihtoehtoa. Tämä tekee jumalasta kovin rajoittuneen olion, joka ei mitenkään ansaitse kaikkivoivan titteliä.

Jotkut fundamentalistit väittävät, että jumalan vapaa tahto ei tarkoita samaa kuin ihmisten vapaa tahto. Jos näin olisi, niin ihminen ei voisi edes spekuloida jumalan vapaalla tahdolla (ihmisellä ei olisi kykyä ymmärtää jumalan vapaan tahdon konseptia). Jos Raamatusta löytyy kaikki tarpeellinen jumalan vapaasta tahdosta, niin johtopäätös on, että jumala on rajoittunut; ts. jumala on pakotettu toimimaan aina luontonsa mukaan.

Jos jumalalla on halu toimia vapaasti, niin halu on jonkin puutetta: valinta pyrkii muuttamaan oloja tai valinta on tarkoitushakuinen (puute pyritään poistamaan). Täydellisen olion ominaisuuksiin ei kuulu, jonkin puute ja halu puutteen poistoon. Jälleen jumala on kovin rajoittunut. Tai sitten on niin, että täydellisen olion ominaisuuksiin kuuluu täydellinen puute. Raamatun jumalalta ainakin puuttuu täydellinen hyvä. Raamatun jumala osoittautuu kerta toisensa jälkeen häijyksi paskiaiseksi, mikä taas on linjassa jumalan luonteen kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti