perjantai 8. toukokuuta 2015

Anti-evankeliointia



Seuraavaksi muutamia poimintoja artikkelista, joka on luettavissa tuolta:

Uskonnollisilla yhteisöillä on myös omat oikeudenkäyttötapansa, kullakin oma eräänlainen ”sharia-laki”, käytäntö jonka auktoriteettia perustellaan historiallisilla tulkinnoilla pyhistä kirjoituksista tai yksinkertaisesti tavoilla ja perinteellä.  Ihmiselle opetetaan lapsesta saakka, että  uskovaiset ovat velvoitettuja noudattamaan jonakin menneenä aikana muodostuneita tapoja ja uskomuksia. Niiden rikkomisesta joutuu enemmän tai vähemmän julkisiin henkilökohtaisiin kuulusteluihin.
– Nämä menettelyt saattavat olla vaikutuksiltaan jopa maallisia oikeuslaitoksia rankempia, toteaa Aini Linjakumpu.
– Esimerkiksi Jehovan todistajien oikeuskomiteat ja vanhoillislestadiolaisten hoitokokoukset (SRK:n termin mukaan ”sielunhoidolliset keskustelut”) menettelyineen muodostavat huomattavan väkivallan riskin. Yhteisöjen toimintatavat ovatkin sekä ihmisoikeuksien että  perusoikeuksien  kannalta hyvin ongelmallisia, toteaa Aini Linjakumpu.
Hoitokokoukset saattavat olla yksilön kannalta hyvinkin vaikeita. Suurimmissa hoitokokouksissa on varsinkin takavuosina ollut paikalla ”kuulustelua” seuraamassa jopa satoja ihmisiä, ja niissä on saatettu arvioida yksittäisten ihmisten sieluntilaa ja muita tekemisiä koko tämän joukon edessä varsin nöyryyttävällä ja pelottavalla tavalla.
Jehovan todistajilla on oma erityinen karttamisjärjestely, jossa ihminen eristetään yhteisön jäsenistä joko kokonaisuudessaan tai osittain. Tämä voi merkitä jopa joutumista eroon lähisukulaisista vuosikymmenien, jopa koko elämän ajaksi.
Oikeuskomiteassa tai hoitokokouksessa syytetyksi asetetulla yksilöllä ei käytännössä ole mitään mahdollisuutta pitää itse puoliaan. Yleensä kukaan yhteisön jäsen ei ryhdy kyselemään syytteiden perusteluja eikä kyseenalaista menettelyn oikeutusta. Puolustajat ovat vähissä.

Vastenmielistä touhua tuo uskovien huseeraaminen. Miten näitä uskontojen uhreja voisi parhaiten auttaa? Aloitetaan vaikka paljastamalla jokaisen uskonnollisen argumentin valheellisuus. Tämän jälkeen uskovia informoidaan asiasta. Kaiketi tällaista menettelyä voisi nimittää anti-evankelioimiseksi. 

– Tämä johtuu siitä, että yhteisön jäsenet tietävät kokemuksesta, miten heille vuorostaan käy, jos he puolustavat syytettyä tai kyseenalaistavat painostuskokousten käytäntöjä. Heille ja heidän läheisilleen voi käydä yhtä huonosti, toteaa Linjakumpu. Menettely on sama jota ihmisoikeusrikkomuksiin syyllistyneet diktaattorit valvontakoneistoineen ovat aina soveltaneet.  Kyse on pelolla johtamisesta.
Hiljaisesti hyväksymällä jokainen yhteisön jäsen on kuitenkin mukana väkivallassa, joka yhteisössä kohdistetaan esimerkiksi liikkeestä erotettavaan henkilöön.
Erityisesti vanhoillislestadiolaisuudessa julkinen anteeksipyytäminen ja anteeksi antaminen ovat saaneet korostetun aseman. Ongelmia ei selvitetä reilusti ja avoimesti asiatasolla, vaan niistä tehdään yksilöiden hengellisiä kysymyksiä. Jos sattuu ilmaisemaan mielipiteensä rauhanyhdistykselle hankittavien tuolien mallista, ja se sattuu olemaan toinen kuin ”johtavan hennkilön ” mielipide, tilanteesta ei selviä muuten kuin pyytämällä mielipidettään anteeksi julkisesti.  Pyytämällä anteeksi ihminen voi ”hyvittää tekonsa”, ja anteeksianto voidaan myös kieltää, eli tätä rituaalia käytetään painostamisen ja alistamisen välineenä.

Kuinka kauan tilanteen annetaan jatkua nykyisen kaltaisena? Asiaan on puututtava välittömästi. Uskoville ei tule suoda minkäänlaisia erivapauksia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti