Kristityt väittävät jumalansa
olevan persoonallinen olio. Edelleen kristittyjen mukaan persoonallisilla
olioilla on vapaa tahto.
Jotta tahto olisi vapaa,
vaihtoehtoja on oltava vähintään kaksi, joista molempien vaihtoehtojen tulisi
olla vältettävissä. Tämä tarkoittaa sitä, että päätökseen liittyy epävarmuuden
potentiaali: tulevaisuutta ei voi ennustaa. Vaikka yksilö ajattelisikin
voivansa ennustaa päätöksensä ja samaan aikaan väittää omaavansa vapaan tahdon,
yksilön on myönnettävä, että ennen kuin päätös on lopullinen, valinnan (mielen
muutoksen) potentiaali on olemassa.
Yksilöllinen olio joka tietää
kaiken ei voi omata epävarmuuden potentiaalia. Ko. olio tietää päätöksensä
etukäteen. Täten ko. oliolla ei ole mahdollisuutta muuttaa päätöstään, joten
oliolta puuttuu vapaa tahto. Persoonallinen olio joka tietää kaiken ja jolla on
vapaa tahto, muodostaa edellä esitetyn perusteella ristiriidan. Niinpä
kristittyjen jumala ei ole olemassa. Lisäksi kristityt väittävät, että heidän
jumalansa ei voi olla ristiriidassa itsensä kanssa. Tästäkin seuraa, että
kristittyjen jumala ei ole olemassa.
Jotkut sanovat, että tahto ei
ole vapaa. Kristityt tyypillisesti väittävät, että heidän jumalansa kolminaisuudessaan
on vapaa agentti, joten he olettava jumalallansa olevan vapaa tahto. Tästäkin
seuraa ristiriita, jos jokin kolmesta ”persoonasta” tahtoo eri tavalla kuin
kaksi muuta. Täten kaikki kolme eivät voi olla vapaita agentteja
samanaikaisesti.
Kaikkivoivasta jumalasta
väitetään, että ko. jumala ei voi muuttaa mieltään. Mutta jos hän muuttaa
mieltään, hän ei voinut tietää tulevaisuutta etukäteen. Jos hän taas ei voi
muuttaa mieltään, niin tulevaisuus on ennalta tietyn kaltainen, jota ei edes
ko. jumala voi muuttaa. Jos hän muuttaa mieltään, niin hänen tietonsa on rajallinen
ja rajoitettu.
Jumala ei täten voi olla
kaikkivoiva ja kaikkitietävä samanaikaisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti