perjantai 22. toukokuuta 2015

Raamattukritiikkiä 22.5.2015



2 Sam 1:1 – 2:11
Daavid ruikuttaa Saulin kuolemaa, vaikka äijät eivät tulleet toimeen keskenään. Se on jo tekopyhää touhua.

Joh 12:20 – 50
Jeesuksen pullistunut ego ilmenee seuraavasti:
26. Jos joku palvelee minua, hän seuratkoon minua. Missä minä olen, siellä on palvelijanikin oleva. Jos joku palvelee minua, Isä kunnioittaa häntä.
Jeesus ei kuitenkaan pysty esittämään ainuttakaan näyttöä väitteidensä tueksi. Jeesus onkin psyykeltään ailahteleva kulttijohtaja ja kultti on kuoleman kultti.
Jeesus hourailee sekavia maailman kohtalosta, vaikka hepun maailma oli kovin rajoittunut. Jeesuksen horinat eivät ole universaaleja, eivät edes globaaleja. Jeesus onkin heimonsa tradition rajoittama yksilö, jolla ei ole mitään yleispätevää sanottavaa.
37. Vaikka Jeesus oli tehnyt niin monta tunnustekoa ihmisten nähden, he eivät uskoneet häneen.
Huijareihin ei ole syytä uskoa. Evankeliumeissa viitataan useasti Jeesuksen tekemiin huijauksiin. Mytologisiin silmänkääntötemppuihin voi suhtautua vain viihteenä.

Ps 118:19 – 29
25. Herra auta! Hoosianna! Oi Herra, anna menestys!
Raamatun jumala on erikoistunut petosten, huijausten ja murhien yms. masinoimiseen. Onko menestystä rikokset ihmiskuntaa ja ihmisyyttä vastaan? Raamatun mukaan on.

Snl 15:27 – 28
zzz…zzz…zzz

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti