maanantai 16. huhtikuuta 2018

Republikaaninen korruptio levinnyt jo Suomeenkin


Kovin on mennyt suomalainen politiikka republikaanien kopioimiseksi. Se mikä ennen tunnettiin Suomessa vasemmistona, on nykyään aivan samanlainen kuin demokraattien yrityssiipi Yhdysvalloissa. Ennen nämäkin olivat maltillisia republikaaneja. Koko oikealle heilahtanut poliittinen kenttä on republikanisoitu ja se on ollut tämän blogin toistuvana teemana. Kirjoittaapa melkein mistä tahansa, niin kaikkialla törmää republikanisaation irvokkaimpaan muotoon.

Yksi republikanisaation ilmentymä on validin ja relevantin analyysin puute. Toimenpiteitä milloin minkin asian suhteen kyllä esitetään, mutta mihinkään ei perehdytty kunnolla. Se, että jotakin asiaa saadaan kommentoimaan joukko professoreita, ei tarkoita sitä, että asiaan olisi perehdytty. Professorin status ehkä antaa lausunnolle jonkinlaista arvovaltaa, mutta analyysin kriteereitä nuo lausunnot harvoin täyttävät.

Byrokratiaa paheksutaan, sitä kammoksutaan, mutta harvoin ymmärretään, että kunkin hallinnonalan paras tuntemus majailee hallinnonalan virkamieskunnassa; siinä joukossa virkamiehiä, jotka ovat päässeet asemaansa meriittien ansiosta, eivätkä suinkaan poliittisen virkanimityksen perusteella. Toki uravirkamiehellä voi olla poliittinen vakaumus, mutta hän tekee työnsä virkamiehenä faktoihin perustuen.  Faktat ovat faktoja poliittisesta vakaumuksesta riippumatta.

* * *

Suomessakin on innostuttu normien purkamisesta, puhutaan jopa ”norminpurkutalkoista”. Tämäkin on yksi monista republikanismin piirteistä.

On rakennettu keinotekoinen vastakkainasettelu: byrokraatti vs. yksittäinen kansalainen. Vastakkainasettelun retoriikkaan kuuluu byrokratian näkeminen mörkönä, vaikka aina ei edes ymmärretä, mitä kussakin puheenvuorossa byrokratialla tarkoitetaan.

Jokaisen järjestäytyneen yhteiskunnan piirteisiin kuuluu byrokratia. Tämä toimintapa ei tietenkään miellytä kaikkia kaiken aikaa. Ei sen tarvitsekaan. Byrokratian tarkoituksena on taata ennustettavasti toimiva hallinto niin paikallisella kuin valtakunnallisellakin tasolla.

Sen mitä olen seurannut suomalaista poliittista keskustelua, niin yksi suomalaisen republikanismin piirre on sekin kopioitu Amerikasta: valtionhallinto pyritään kuristamaan minimiin. Retorisesti väitetään tarkoituksena olevan hallinnon hajauttaminen paikallistasolle, mutta tarkoituksena on lopulta hallinnon supistaminen minimiin, ääritapauksissa valtionhallinnon eliminoiminen kokonaan.

Motiiveja voi vain arvailla. Jos amerikkalainen malli korreloi suomalaisen kanssa, niin motiivina on kleptokratia, suuryritysten ylivallan paaluttaminen nihilistiseksi laillistetuksi mielivallaksi. Tämä on ollut USA:n republikaanipuolueen ainoa motiivi Reaganin ajoista alkaen.

Byrokratian, normien ja regulaation purkaminen tarkoittaa republikanisoidussa valtiossa avoimen valtakirjan antamista yritysten epäeettiselle toiminnalle. Yritysten itsesäätely yhteiskuntavastuuta koskevissa asioissa ei onnistu. Sellaisesta ei ole ainuttakaan toimivaa esimerkkiä, ei missään päin maailmaa.

Kleptokratiasta sen sijaan on paljon esimerkkejä. Ihan ensimmäisenä mieleen tulevat Venäjä ja Yhdysvallat ja nämä ovat kansallisista erityispiirteistään huolimatta kleptokratian johtavia maita. Tällä samalla tiellä näyttää olevan Suomikin sen perusteella kuinka nykyinen hallitus on ajanut milloin mitäkin republikaaneilta omittua asiaa.

* * *

Republikanisoitumiseen kuuluu oleellisesti korruptio. Suomessa korruptio ei taida olla samalla tasolla kuin USA:ssa, Venäjälle tai monessa muussa maassa. Suomessa ei politiikassa lopulta liiku sellaisia rahoja kuin Amerikassa.

Republikanisoitumisen piirteenä ovat ”ostetut” poliitikot. Amerikassa lobbarit pyörittävät todella isoja rahoja. Lobbaaminen on miljardibusiness. Suomessa rahaa ei taida paljon liikkua. Lobbarit operoivat poliitikkojen turhamaisuudella.  Republikanisoinnissa sekin on osoittautunut hyväksi strategiaksi.

Sinänsä on aika paradoksaalista, että kaikkein räikein korruptio koskee konservatiivisia tahoja. Nämä konservatiivit ovat muutenkin varsin varakkaita, eikä heidän ainakaan toimeentulon takia tarvitsisi olla korruptuneita. Ehkä korruptio saa heidät tuntemaan itsensä tärkeiksi?

Kaikkein vähiten korruptuneita länsimaissa taitavat olla keskitason ja alemman tason virkamiehet. Korruptio koskeekin niitä, jotka ovat päättävässä asemassa.

* * *

Republikanisoidun politiikan puheenaiheet perustuvat aina toiseuden pelkoon. Aina joku oman ”heimon” ulkopuolinen taho on uhka. Konservatiivisen kaikukammion oloissa uhkia ja pelkoja toistetaan niin paljon, että heimot alkavat elää omaa todellisuudesta vieraantunutta elämäänsä kukin omassa kuplassaan ja vielä siten, että jopa lähimmän naapurin kupla on oman kuplan asukkaille uhka.

Uhka projisoidaan milloin maahanmuuttajiin, milloin joihinkin muulla tavoin uskoviin uskonnollisiin yhteisöihin, joskus jopa liberaaleihin bloggareihin. Tämä ilmiö taitaa olla niitä harvoja universaaleja ilmiöitä netin ihmeellisessä maailmassa.

Primitiivinen tribalismi on samanaikaisesti sekä paradoksaalista että huvittavaa. Haittaisänmaallisten heimon kohina on etnonationalistisen republikanisoidun heimon aiheuttamaa kohinaa, oikeastaan mölinää. Tällaisen tribalismin oletus on, että muut ennen pitkää liittyvät heidän heimoonsa joko suostuttelulla tai pakottamalla. Kohdatessaan vastarintaa heidän selviytymisstrategiansa on silkkaa uhriutumista.

Suomestakin löytyy heimoajattelun ääriesimerkkejä sadan vuoden takaa. Sisällissodat ovat heimoajattelua kauheimmillaan.

* * *

Monipuoluejärjestelmässä republikanisoinnin todennäköisyys on pienempi kuin kaksipuoluejärjestelmässä. Kaksipuoluejärjestelmä on koko ajan luisumassa totalitarismiin; näin varsinkin silloin kun vallassa oleva puolue on republikanisoitu, olipa puolue alun alkaen totalitaristinen tai ei. Vallan paaluttaminen ikuiseksi – tai tällaiseen pyrkiminen – on republikanismin täyttymys. Tuossa yllä oli juuri puhetta tällaisesta heimoajattelusta. Vallan betonoiminen korreloi aina ja takuuvarmasti korruption kanssa.

Toki monipuoluejärjestelmässäkin löytyy omat totalitaristiset voimansa, mutta tavallisesti oppositio tai opposition muodostama koalitio on riittävän vahva ehkäisemään republikanisoidun vallan tyrannian.

Suomessa on tällä vuosisadalla ollut ikävänä piirteenä kaikkien puolueiden ja jopa ulkoparlamentaaristen voimien republikanisoituminen. Tämä koskee milloin mitäkin asiaa. Mielivallan tyrannia on Suomessa asiakeskeistä, joten jokaisesta puolueesta löytyy republikanisointia jonkin asian suhteen. Kollektiivisesti Suomen poliittisesta järjestelmästä on tullut republikanisoitua tyranniaa ja mielivaltaa.

Mitään puoluetta ei voi äänestää ilman, että kannattaa republikanisoitua tyranniaa. Ehkä vaikuttaminen pitäisi siirtää virallisen poliittisen järjestelmän ulkopuolelle?

* * *

Äänestäjäkunnan kollektiivinen flegmaattisuus on myös edesauttanut poliittisen järjestelmän korruptoitumista. Tämäkin on aika universaali ilmiö. Jos ei ihan kaiken kattava, niin ainakin länsimaissa vallitseva tilanne.

Ehkä jokaisen potentiaalisen äänestäjän olisi aloitettava analyysi itsestään ja lähiympäristöstään. Rasittavaahan tällainen tarkastelu on.

Jos kaipaa totalitarismia, on rehellisempää myöntää itselleen asiain tila kuin keksiä ontuvia puolustuspuheita kaipaamalleen järjestelmälle naamioimalla puolustuspuhe näennäisdemokraattiseksi sanapuuroksi.

Republikanismista ei juuri löydy mitään kannatettavaa. Silti se voi hyvin monessa maassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti