perjantai 27. huhtikuuta 2018

Helvettiuskomusten kriisitila


Kotimaa24 spekuloi taivaan ja helvetin eksistenssillä ja niiden ominaisuuksilla Joonas Vapaavuoren kirjoittamassa jutussa, joka oli otsikoitu: Helvetin kriisi.

Jutun juoni selviää tästä Vapaavuoren näkemyksestä: Kadotuksen mahdollisuus on kuitenkin ollut keskeinen osa kristinuskon brändiä. Menettäisivätkö kirkot ja kristilliset yhteisöt parhaat pelimerkkinsä, jos Helvetin portit suljettaisiin? Toisaalta, helvetistä ei hirveästi puhuta tänä päivänä kirkossa. Tässä asiassa kirkkoa on myös syytetty hyssyttelystä ja mielistelystä, inhottavan helvetin piilottelusta.

On aika hämmästyttävää, että vielä vuonna 2018 monet – aivan liian monet – pitävät helvettiä ja taivasta jollain tavoin olemassa olevina. Sama pätee kaikkiin jumalhahmoihin.

Onneksi nämä helvettiin uskovat ovat jäämässä länsimaissa vähemmistöön ja samaa pätee taivaaseen uskoviin. Maaginen ja taikauskoinen ajattelu oli aikansa ilmiö, eikä se ole millään tavoin relevanttia. Täten helvetti on kriisissä, koska yhä harvempi pitää sitä olemassa olevana.

Lyhyesti taivas on täydellinen paikka, jossa ei koskaan tapahdu mitään, koska jokainen tapahtuma/muutos olisi siirtymä pois täydellisyydestä, jolloin taivas ei olisikaan enää täydellinen. Vastaavasti helvetti olisi maksimaalisen kurja paikka. Tässäkään tapauksessa helvetissä ei voi koskaan tapahtua mitään, koska jokainen muutos olisi parannus maksimaaliseen kurjuuteen.

Tällaisiin filosofisiin paradokseihin ei löydy uskottavaa ja todennettavaa ratkaisua. Onneksi ihmiset ovat niin sivistyneitä, että taivaisiin ja helvetteihin voi suhtautua olankohautuksella.

Jutun voi lukea tuolta:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti