Uskonnollisen
oikeiston identiteettipolitiikkaan liittyvää politikointia on varsin
mielenkiintoista seurata.
Merkittävän
identiteetti, jonka uskonnollisen oikeiston, kovaääniset edustajat omaksuvat on
lähes poikkeuksetta uhrin identiteetti. Tästä lähtökohdasta he tekevät sitten
politiikkaa, jonka menettelytapoja koskevana poliittisena ohjelmana on heidän
vähemmistöön jääneiden ja ihmisyydelle vihamielisten mielipiteiden saattaminen
yleiseksi laiksi.
Uskonnollisen
oikeiston identiteetti on ekvivalentti lihaa syövien valkoisten kristittyjen
vihaisten miesten identiteetin kanssa. Tämä joukko asettaa itsensä uhriin asemaan
vaatien itselleen erivapauksia, koska he ovat uhreja; uhreja jollekin ”rikokselle”,
jota ei edes olemassa.
Tässäkin
blogissa on jo vuosia filosofoitu hegemoniasta ja hegemonia-aseman
murtumisesta. Uskonnollisen oikeiston identiteettipolitiikka on aina yhteydessä
juuri hegemonia-aseman menettämiseen. Tällainen lähestymistapa on havaittavista
Yhdysvaltain uskonnollisen oikeiston politikoinnissa. Näyttää siltä, että sama tapa
on rantautunut myös Suomeen, vaikka Suomessa ei olla saavutettu samanlaisia mittasuhteita
kuin Atlantin takana Amerikassa. Sinänsä mielenkiintoista, että Kanadassa
uskonnollisen oikeiston vaikerointi identiteetistään ei ole läheskään samaa
luokkaa kuin rajan eteläpuolella.
Koomiseksi
uskonnollisen oikeiston identiteettipolitiikan tekee se, että vuosia ja
vuosikymmeniä he kohdistivat kritiikkinsä ”vasemmiston”
identiteettipolitiikkaan, tai siihen minkä he uskoivat olevan jotain tarkemmin
määrittelemätöntä identiteettipolitiikkaa. Kyytiä saivat ja saavat
seksuaalivähemmistöt, etniset vähemmistöt, feministit eri variaatioineen.
Tulilinjalle joutuvat lähes kaikki, jotka eivät ole samaa mieltä uskonnollisen
oikeiston kanssa.
Hegemonian
menettäminen voi ottaa koville ja niin ottaakin. Vastareaktiona on entistäkin
eksklusiivisempi identiteetti. Kaikki pyritään tekemään mahdollisimman
jyrkäksi, sillä jyrkkien vastakkainasettelujen oletetaan oikeuttavan oma
identiteettipolitiikka.
Uskonnollisen
oikeiston edustajia on profiloitu Yhdysvalloissa paljonkin. Profiloinnin
perusteella piirteenä on pelko. Uskonnollinen oikeisto kysyykin: ”Kuinka minun
käy nopeasti muuttuvassa maailmassa?”
Muutoksen
vastataan takertumalla jyrkkiin ja tiukkoihin dogmeihin. Hämmennystä lisää se,
että nämä jyrkät ja tiukat dogmitkin ovat muuttuneet sosiaalisesti paheksuttaviksi,
toisinaan jopa laittomiksi.
Yhdysvalloissa
ehkä kolmannes väestön on uskonnollisen oikeiston identiteettipolitiikan
kannattajia. Euroopassa, ainakin läntisessä Euroopassa, tiukkaa
identiteettipolitiikkaa ei kannata noin monia. Euroopassa oikeiston
identiteettipolitiikassa uskonnolla ei ole niin näkyvää osaa kuin
Yhdysvalloissa.
Maaninen
ehdottomuus identiteetin suhteen vai kiihdyttää kierrettä. Oikeiston
identiteetti ajautuu entistä enemmän marginaaliin, jolloin uhriutuminen saa
uutta virtaa. Kierre jatkuu kunnes uskonnollisen oikeiston kannattajat ovat
ajautuneet järjestäytyneen yhteiskunnan ulkopuolella. Jotkut yrittävät
sinnitellä yhteiskunnassa, mutta vaatii melkoista todellisuudesta
vieraantumista, jos ei ole tietoinen ympärillään jatkuvasti muuttuvasta
maailmasta.
Ilmeisesti
amerikkalainen yhteiskunta on jo nyt jakautunut heimoihin. Jakoperusteina ovat
puoluepolitiikka, uskonto tai ihan mikä tahansa, joka perustuu binaariseen
maailmankuvaan, olipa tuolle maailmankuvalle perusteita tai ei.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti