Vertailtaessa
Suomen ja USA:n politiikkaa, niin sisä- kuin ulkopolitiikkaa, löytyy monta
yhtymäkohtaa valtavista järjestelmästä johtuvista eroista huolimatta.
Yhtymäkohdat ovat yhteiskuntafilosofisesti niin samankaltaisia, ettei niitä voi
enää sivuuttaa olankohautuksella.
Hämmästyttävänä,
suorastaan henkeäsalpaavana, samankaltaisuutena esiintyy välinpitämättömyys
faktoja kohtaan. Tämä ilmenee niin retorisella tasolla kuin menetelmätapojakin
koskevassa debatissa.
Keskustelijat
eivät koskaan pääse yksimielisyyteen siitä, mistä puhutaan, koska puhutaanpa
mistä tahansa, niin tietyillä kuppikunnilla erityisesti poliittisen kentän
oikeimmalta laidalta on omat faktansa.
Jotta
päästäisiin yhteisymmärrykseen lähtökohdista, pitäisi päästä yksimielisyyteen
siitä, että faktat ovat debatoijasta riippumattomia. Laajemmin tämä tarkoittaa
sitä, että maailma on olemassa riippumatta havainnoijasta, ja maailmasta
voidaan saada havainnoijasta riippumatonta tietoa. Kaiken edellä mainitun
tulisi ilmetä suunnilleen samanlaisina kaikille havainnoijille virhemarginaalin
puitteissa. Täten epistemologiset perusteet tulisivat olla riittävän
samanlaisia, jotta keskustelu edes pääsisi alkuun. Epistemologiset ennakkoehdot
ovat debatin välttämättömyyksiä.
Kun on seurannut
poliittista keskustelua eri palstoilla, niin kritiikki on syytä kohdistaa sinne
oikeimpaan laitaan. Toki heillä on oikeus omaan mielipiteeseensä, mutta heillä
ei ole oikeutta omiin faktoihinsa. ”Vaihtoehtoisia faktoja” ei ole olemassa,
vaikka tietyt oikean laidan tallaajat sellaista mielellään väittävät:
luotettavia perusteita sellaiselle väitteelle ei vain ole vielä löytynyt.
Arvelen ettei löydy tulevaisuudessakaan.
Suomessa tilanne
on hieman parempi kuin USA:ssa. Suomessa vaihtoehtoiset faktat koskevat lähinnä
vain maahanmuuttajia mukaan lukien pakolaiset. USA:ssa asiasta kuin asiasta
saadaan joukko ”faktoja”, jotka ovat lopulta sisällyksettömiä väitelauseita,
jotka parhaimmillaan ovat todentamattomia ja pahimmillaan kaikki selvästi
epätosia. Hyvin harvoin joukosta on löytynyt tosia väitteitä. Tällaiset
merkittävät seikat pyritään ohittamaan merkityksettöminä varsinkin silloin kun
yksittäisestä mielipiteestä pyritään laatimaan universaaleja ja yleispäteviä
faktoihin verrattavia ”vaihtoehtoisia faktoja”.
Yhdysvalloissa kaikki
debatit, ainakin ne joita olen itse seurannut, ovat oikeastaan kaavamaisen
samankaltaisia. Henkilö X esittää väitteen Y faktana, johon henkilö A vastaa väitteellä
B julistaen oman väitteensä faktaksi. Tästä ei edetä suuntaan eikä toiseen, kun
yksimielisyteen ei päästä edes siitä, millä tavoin, millä metodilla ja
metodologialla, väitteiden totuusarvo voidaan todentaa.
Yleensä em.
debatit ovat takaperoisia sinä mielessä, että aivan ensiksi julistetaan omat
menettelytapaehdotukset ja toimintaohjeet ainoiksi oikeuksiksi
mahdollisuuksiksi premissien jäädessä alaviitteiksi. Mitään perusteita toimintaohjeille
ei täten ole huomioitu. Onneksi Humen giljotiini leikkaa näiltä ”huhuilta”
siivet: ”Siitä miten asiat ovat, ei voi päätellä, miten niiden tulisi olla.”
Kun lähtökohta
on tämä, niin nykytilanteen relevantti ja validi analyysi voidaan näppärästi
sivuuttaa. Tilanteesta siirrytään suoraan tulevaisuutta koskeviin väitteisiin miettimättä,
mitkä ovat resurssit, mitkä ovat reaalisia mahdollisuuksia, mikä on nykytilanne.
Postmoderni
diskurssi on ehkä pätevintä taideteorioissa, mutta en ainakaan vielä ole vakuuttunut
sen toimivuudesta yhteiskuntatieteissä. Postmodernin diskurssi on heikentänyt muutenkin
liitoksissaan natisevaa rationaalisuusoletusta entisestään. Tästä kumpuavat em.
vaihtoehtoiset faktat. Rationalismista on tullut nykyisessä politiikassa
painolasti ainakin jos tavoittelee maksimaalista äänisaalista.
Pakkomielteinen
suhtautuminen (epä)faktoihin on tyypillistä ainakin oikealta laidalta tuleviin
väitteisiin. Suomessa tämä koskee taas kerran maahanmuuttajia, Amerikassa lähes
mitä tahansa jumalan olemassaolosta sekalaisiin salaliittoteorioiden tasolla
liikkuviin sekopäisiin viritelmiin. Asia voidaan kiteyttää seuraavasti: Jos en
ymmärrä jotain, se ei voi olla fakta, ei edes pienintäkään mahdollisuutta
sellaiseen.
* * *
Yhdysvalloissa
vaalikierroksen 2016 vaalikampanjat olivat todella myrkyllisiä ja likaisia. Sen
jälkeen on käyty muutamat täytevaalit. Ne vasta likaisia ovatkin olleet ja
asialla ovat olleet aina republikaanit. En tunne ainuttakaan tapausta, jolloin
asialla olisivat olleet demokraatit; ei ainakaan seuraamieni täytevaalien
yhteydessä.
Asiaperusteista
vaalikampanjaan eivät republikaanit kaiketi enää osaa tehdäkään. Toki
politiikassa pelataan mielikuvilla, mutta republikaanien uskonnollinen oikeisto
plus erinäiset alt-rightin ryhmät pelaavat uhkakuvilla. Arvelin
uhkakuvapolitiikan kärsineen konkurssin vuoden 2016 vaaleissa, mutta samoja uhkakuvia
kierrätetään yhä edelleen. Tuolloiset uhkakuvat kuuluisivat
ongelmajätelaitosten prosessoimiksi, eikä niillä tulisi olla enää sijaa
yhdenkään sivistysvaltion politiikassa. Toisin on kuitenkin käynyt.
Ongelmia toki on
poliittisesta suuntauksesta riippumatta, mutta ongelmat eivät kuitenkaan
tarkoita uhkakuvia suhteessa 1:1. Kaikenlaista tapahtuu, kun brutaalin
faktoihin pohjautuvan analyysin ja politikoinnin on korvannut
mielipidemarkkinointi.
Kun on seurannut
suomalaista ja amerikkalaista politikointia vuosikymmenet, yli puolivuosisataa
kaiken kaikkiaan, niin konservatismin, sellaisena kuin esiintyy republikaanien
ja perussuomalaisten toimissa, niin faktojen perikato ajoittuu siihen kun
äärioikeistolaisuudesta tuli vartaanotettava poliittinen voima. Se ajoittaako
nykymuotoisen äärioikeistolaisuuden, sen jota he oikeistolaiset itse kutsuvat
konservatismiksi, Eurooppaan vai Yhdysvaltoihin, riippuu premisseistä.
Paradoksaalisesti ilmiö on globaali, vaikka nämä äärioikeiston ”konservatiivit”
pääsääntöisesti vastustavat kaikenlaista globalismia. Itselleen he suovat
kuitenkin poikkeuksen, mikä sekin on osoitus älyllisestä epärehellisyydestä ja
intellektuaalisesta konkurssista.
* * *
Kaikki
poliittiset narratiivit vieroksuvat nykyään faktoja ja aivan erityisesti
oikeimman laidan narratiivit. Näitä narratiiveja levittävät jos jonkinlaiset
puolivillaiset verkkojulkaisut, joiden parhaatkin journalistiset ansiot rajoittuvat
tekstin vähäisiin kirjoitus- ja kielioppivirheisiin. Muuta niiltä ei voi edes
odottaa.
Nykyinen
poliittisesti aktiivinen nuorempi polvi tuskin edes muistaa, mitä oli
poliittinen journalismi aikana jolloin sosiaalista mediaa ei ollut vielä olemassa.
Kunkin kirjoituksen totuusarvon joutui arvioimaan itse suhteuttaen kirjoituksen
kaikkeen aikaisempaan narratiivia koskevaan kirjoitteluun siltä osin mitä itse
oli siihen perehtynyt..
Muutama
harvalukuinen printtilehti sinnittelee ansiokkaan ja mielenkiintoisen
poliittisen journalismin saralla. Niitä lukee mielellään, vaikka ei olisi
narratiivin yhdestäkään seikasta samaa mieltä. Mielenkiintoinen journalismi on
mielenkiintoista, olipa narratiivin sanoma mikä tahansa.
Nykyään
narratiivit ovat entistä selvemmin redusoituneet saduiksi ja tarinoiksi. Sadut
ja tarinat ovat edelleen redusoituneet Twitter-viesteiksi. Muutama
verkkojulkaisu pitää yllä poliittista mielenkiintoista journalismia. Lisätään
joukkoon vielä muutama bloggrikin. Siinä se sitten onkin, nykyisen poliittisen
journalismin tila.
Kaikesta edellä
sanotusta seuraa, että poliittisen journalismin esittämien narratiivien on
tavoiteltava maksimaalista shokkivaikutusta. Tässä faktat ja faktapohjainen analyysi
saavat kyytiä. Faktat eivät herätä suuria tunteita, faktojen shokkivaikutus on
vähäinen, mutta silloin kuin faktoista tingitään, niin tuloksena on juuri sitä
mitä saamme lukea lukuisilta ihmeellisen internetin palstoilta. Siinä
ympäristössä faktat jäävät vähemmistöön.
Faktat ovat
heikossa hapessa, välittömän sairaalahoidon tarpeessa.
* * *
Nähtäväksi jää,
kuinka kauan faktoista vapaiden narratiivien ylivalta kestää? Kuinka kauan
ihmiset ovat valmiita kuuntelemaan puppugeneraattoreiden papatusta?
Kovin korkeita
odotuksia poliittisille narratiiveille ei voi asettaa. Ehkä Fukuyama oli
sittenkin oikeassa väittäessään historian loppuneen suurten kertomusten
kuoleman myötä. Historiaa ei enää ole; on vain menneisyyttä koskevia
narratiiveja, joista johdetaan tulevaisuutta koskevia odotuksia, vaikka nämä
olisivatkin täysin utopistisia.
Verkkokirjoittelussa
jokainen on ekspertti ja pahimmillaan kaikkien alojen asiantuntija. Tällaiseen
ei tietenkään ole mitään perusteita, mutta kun verkkokirjoittelussa subjekti ja
objekti sulautuvat yhdeksi, niin kaikenlaista sattuu. Tämä tapahtuu aina
faktojen kustannuksella.
Ehkä jo huomenna
palataan faktoihin…tai sitten ei.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti