Poliisien ei
tulisi osallistua lainsäädäntötyöhön eduskunnassa. On eettisesti epäilyttävää,
että samat tahot osallistuvat sekä lakien laatimiseen että lainvalvontaan.
Poliisitaustaiset
kansanedustajat ovat tavallisesta virkavapaalla poliisin töistä. Eturistiriita
on selvä, jos he palaavat poliiseiksi, kun ovat ensin lainsäätäjinä olleet
laatimassa lakeja, jotka ovat laajentaneet ja mahdollistaneet poliisin
harjoittamaa valvonta- ja rangaistusyhteiskuntaa.
Poliisi
ajattelee aina kuin poliisi. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että
mahdollisimman moni asia on saatava rangaistavaksi. Poliisi ajattelee kuin
poliisi siinä, että poliisin on saatava aina lisää määrärahoja ja poliisin
näkyvyyttä on lisättävä. Johdonmukainen päätepiste on kaikenkattava
valvontayhteiskunta.
Poliisi ajattelu
on aina suopea totalitarismille. Poliisille on mahdoton ajatus, että
poliisivaltio olisi jotenkin haitallinen. Tällaiseen ajatteluun ei taida olla
poikkeuksia. Onko kukaan koskaan kuullut poliisista joka olisi ajanut valvonnan
vähentämistä tai poliisin valtuuksien supistamista?
Tutkimukset ovat
osoittaneet, että rangaistukset ja rangaistuksen uhat eivät vähennä
rikollisuutta. Valvonta- ja rangaistusyhteiskunnalla ei tämän perusteella ole
olemassaololleen ainuttakaan validia perustelua.
Kansanedustajana
toimineet poliisit voivat toki siirtyä kansanedustujan uransa jälkeen
yksityiselle sektorille, mutta kaikki edellä sanottu pätee myös silloin.
Yksityiset vartioliikkeet ovat yksityistettyjä ja ulkoistettuja
totalitaristisen valvonta- ja rangaistusyhteiskunnan toimijoita.
Valvonta- ja
rangaistusyhteiskuntaa tulee vastustaa kaikin mahdollisin keinoin. Tähän
mennessä poliisi on ollut rapauttamassa yhteiskunnan demokraattisia
instituutioita ja mikään ei viittaa muutoksen tässä asiassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti