Amerikan
evankelikaalisetkin ovat havahtuneet huomaamaan suuntauksensa
haitallisuuden. On jollain tavoin
toiveita herättävää, että edes jotkut evankelikaaliset ovat tulleet
johtopäätökseen, jonka mukaan nykyään ääri-ilmiöksi luokiteltava kristinuskon
muoto haittaa ihmisten ja yhteiskunnan toimintaa.
Yleiskristillinen
julkaisu, Christianity Today, on
viimeisen puolen vuoden aikana julkaissut monta mielenkiintoista artikkelia
evankelikaalisten ja republikaanisen puolueen symbioottisesta suhteesta.
Keskilännen
”fly-over-countryn” evankelikaaliset eivät kuitenkaan tule muuttumaan muuhun
kuin entistäkin äärimmäisempään suuntaan. Syitä tällaiseen on etsitty, mutta
mitään yksittäistä syytä ei tietenkään voida identifioida.
Vuoden 2016
vaalikierroksen jälkipeleissä esitettiin, että keskilännen agraarit alueet ovat
jääneet vaille liittovaltion huomiota ja vaalitulos jollain tavoin heijastaisi
talouden romahtamista noilla alueilla.
Kuitenkin
keskilännen maatalousvaltainen alue saa suunnattoman suuria summia maataloustukena.
Farmarit eivät täten ole sen huonommassa asemassa kuin urbaanien taantuvien
alueiden asukkaat. Liittovaltion suurimmat tulonsiirrot on kohdennettu juuri
näille alueille.
Nuoristakaan ei
ole tilanteen muuttajiksi. Monet nuoret ovat lähteneet seudulta paremman ja
vapaamman elämän perässä. Jäljelle jääneet nuoret taas ovat radikalisoituneet aivan
samalla tavoin kuin vanhempansa.
Yksi monista
syistä on muutosvastarinta, jota pönkitetään glorifioimalla ja mystifioimalla
jokin muinoin vallinnut ”kulta-aika”, jota koskaan ei kuitenkaan ole edes ollut
olemassa. Eksistentiaalinen ahdistus kumpuaa realiteettien ymmärtämisen
puutteesta. Hegemonia-asemassa kerran ollut elämäntapa on mennyttä, eikä se
palaa; ei vaikka kuinka asian kanssa rimpuilisi.
Kun tarkastelee
keskilännen asukkaiden kantoja, on mahdotonta eritellä, mikä on uskontoa, mikä
politiikkaa. Niistä on tullut yhteneviä. Jyrkillä arabimaiden muslimeilla ja
keskilännen evankelikaalisilla ei ole merkittävää eroa. Republikaanisesta
puolueesta tuli uskontopuolue ja uskovista republikaaneja.
Jotta
keskilännessä tapahtuisi muutos positiivisempaan suuntaan, muutoksen on
lähdettävä evankelisten republikaanien omasta joukosta. Islamin yhteydessä on
kaivattu uskonpuhdistusta, mutta samaa voisi sanoa keskilännen
evankelikaalisista ja aivan samoin perustein. Prosessista tulee pitkä ja hidas,
mutta se on mahdollista.
Uudistukset
alkavat, kun luovutaan toiveajatteluun perustuvista fantasioista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti