Yritysten
välisestä kilpailusta sanotaan, että se parantaa tuotteiden ja palveluiden
laatua sekä alentaa hintoja. Vain parhaat yritykset selviävät tässä kilpailussa
elinkelpoisina.
Asian voi
nähdä toisinkin.
Yritysten ei
kannata panostaa tuotteiden tai palvelujen laatuun, koska laadukaskaan tuote ei
takaa yrityksen menestystä. Tuotteen laadulla ja yrityksen menestyksellä on
vain heikko korrelaatio. Yritysten hintakilpailukin on minimaalista, koska
kaikki yritykset pyrkivät toimimaan samoin.
Rationaalisessa
yritystoiminnassa tuotetaankin laaduttomia tuotteita mahdollisimman halvalla,
sillä ei ole mitään menetelmää ennustaa, mikä yritys selviää kilpailussa
voittajana. Kun kuitenkin suurin osa putoaa pelistä, on rationaalista panostaa
mahdollisimman vähän, sillä silloin tappiotkaan eivät ole niin kirveleviä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti