Kristinuskon
merkityksen vähenemisestä on palstalla jos toisellakin spekuloitu. Oma teesini
on se, että kristinusko tuli tiensä päähän samalla kun modernismin projekti
saatiin valmiiksi. Modernismin päätepisteenä voidaan pitää keskitysleirejä ja
ydinasetta.
Keksitysleirit
ja ydinase symbolisoivat kristinuskon ja modernismin kiusallisia piirteitä
saavaa symbioosia. Keskitysleirien tapauksessa on aivan sama viitataanko
saksalaiseen vai neuvostoliittolaiseen versioon. Molemmat tähtäsivät
destruktiivisuudessaan totaliteettiin. Tähän samaan destruktiiviseen
totaliteettiin tähtäsi myös ydinase. Kaikenkattava tuho taas on yksi Raamatun
keskeisistä teemoista.
Onneksi elämme
jo postmodernissa ja jälkikristillisessä ajassa, jolloin näihin totaaliseen
tuhoon kurottautuvia tekijöitä voidaan asettaa naurunalaiseksi: Voimme hyvällä
syyllä irvailla modernismin projektin epäonnistumiselle.
Ensimmäiset halkeamat
kristinuskon hegemoniassa voidaan asetta aika moneen historialliseen
tapahtumaan ihan alkuseurakunnan hajaannuksesta lähtien. Galileitakin on
ehdotettu hegemonian ensimmäiseksi tuhoajaksi, samoin valistusta. Halkeamien ja
aukkojen historiallisella kontekstilla ei sinänsä ole merkitystä. Yhtenäistä
kehyskertomusta kristinuskosta ei voi kirjoittaa, kuten ei voi modernismista ja
sen totalitaarisesta projektista. Kaikki mitä kristinuskon ja modernismin
symbioosista voidaan sanoa, on päättymätön sarja epäonnistumisia.
Sekä kristinusko
että modernismi ovat pyrkineet kertomaan tarinansa koherenttina
jatkokertomuksena, jossa ei ole aukkoja ja halkeamia. Kertomus kulkee kohti
jotain täydellistä päätepistettä tai tilaa, olipa sitten kyseessä illuusio
taivaasta tai hypoteettinen ”maanpäällinen paratiisi”.
Kertomus
perustuu binaarioppositioihin: hyvä vs. paha, uusi vs. vanha tai minkä
vastakkainasettelun sitten haluaakin keksiä. Oikeastaan keskitysleirien ja
ydinaseen listaan pitäisi lisätä binaarinen järjestelmä nollineen ja
ykkösineen: virta joko kulkee tai ei kulje. Binaarioppositioiden ääriesimerkki
on myös väitteen x totuus: väite on joko tosi tai epätosi. Tämä positio
esitetään lopullisena faktana jättäen puutteellisen, epätäydellisen ja
epäsymmetrisen informaation olosuhteet huomiotta.
Ambivalenssi on
uhka sekä modernille projektille että kristinuskolle. Kuitenkin kaikki – ihan
kaikki – kysymykset pysyvät ratkaisemattomina, sillä täydellisiä vastauksia
epätäydellisiin kysymyksiin ei edes olo.
Ambivalenssia
pyritään vähentämään riiteillä ja rituaaleilla. Toistosta tulee pakkotoistoa
ideaalin ja mielikuvan nimissä, jolloin toisinajattelu tai kyseenalaistaminen
uhkaa modernismin ja siten kristinuskon dogmaattisia menettelytapoja;
mielikuvayhteisön ideaalista toimintaa.
Elämän absurdius
ja kontingentit ilmiöt ovat uhka ja täten kontingenssia tulee pyrkiä
vähentämään. Tämä on kuitenkin johtanut projektien säännönmukaiseen
epäonnistumiseen. Ainoa vakiintunut ilmiö, oikeastaan vakio, on projektien
epäonnistuminen.
Absurdius ja
kontingenssi, järkkymätön satunnaisuus, tuhoavat minkä tahansa projektin
sisällön suunnasta puhumattakaan. Vain kehyskertomukseen soveltuvat sisällöt
ovat sopivia, muut eivät ole sopivia eikä suotavia. Modernismin ja kristinuskon
päämäärä taisi olla jotain aivan kuin keskitysleiri ja ydinase. Absurdi
satunnaisuus kuitenkin sai nämä destruktiiviset ja projektin kannalta irvokkaat
ilmiöt näyttämään loogisilta johtopäätöksiltä; jopa projektin täyttymykseltä.
Ehkä niin olikin, ehkä ei. Tarina voidaan kirjoittaa niin, että modernismissa
ja kristinuskossa mikä tahansa saadaan näyttämään miltä tahansa. Teleologinen
historiankirjoitus onkin ideaalitapauksessa modernismin ja kristinuskon
kirjoitustapa: päämäärä tiedetään ja tarina kirjoitetaan siten, että kuljetaan
kohti päämäärää.
Moderni
yhteiskunta, sellaiseksi kutsuttu yhteiskunta, sai alkunsa ohikiitävästä havainnosta,
että järjestys on haavoittuvaa ja kontingenttia. Mitään luotettavaa ja vahvaa
perustaa ei ole millekään. Järjestyksestä tuli projektin kannalta pakkomielle:
järjestyksestä tehtiin perustuslaillisesti pakollinen, pysyvyyttä tavoitteleva
ja perustuksiltaan luotettava. Näinhän tarina kirjoitettiin, mutta jälleen
epäsymmetrisesti ja epätäydellisen informaation olosuhteissa. Kaikki spontaani
satunnaisuus uhkapelejä lukuun ottamatta kriminalisoitiin. Tuhosta tuli
tässäkin tapauksessa prinsiippi: satunnaisuus täytyi tuhota. Tarkoitus
kuitenkin tuhosi itsensä päätyen juuri keskitysleireihin ja ydinaseisin.
Mekanistinen,
melkeinpä kartesiolainen kellopeli, oli mielikuvayhteiskunnan ideaali. Tätä
kellopeliä jouduttiin kuitenkin toistuvasti, oikeastaan jatkuvasti ja koko
ajan, säätämään, jotta jokaisesta projektin aukosta ja halkeamasta uhkaava
satunnaisuus ei kaappaisi projektia.
Projektissa ei
satunnaisuutta haluttu hyväksyä, vaikka projekti joutui säännöllisesti
satunnaisuuden kolhimaksi. Tällaisessa satunnaisuuden ilmentymät pyrittiin
häivyttämään totaliteetilla, itsetuhoon pyrkivällä totaliteetilla, joka
manifestoitui keskitysleirissä ja ydinaseessa.
Modernismin ja
kristinuskon yksitoikkoisuutta ei havaittu ennen kuin keskitysleirit
paljastuivat ja ydinasetta käytettiin vihollisen nujertamiseen. Tähän loppui
struktuureihin perustuva historia. Tämän jälkeen jouduttiin hyväksymään se,
että mitä tahansa saattoi tapahtua milloin tahansa. Syytä ei ollut tai
sellaista ei projektin optimistisista odotuksista huolimatta pystytty
yksiselitteisesti osoittamaan.
Ydinaseessa ja
keskitysleireissä epäonnistuivat ihmiskunnan suuret projektit. Rakenteiden
epätoivoinen etsiminen paikoista, joissa sitä ei ole, osoittivat optimismin
perusteettomaksi. Epätoivo ilmeni ajatuksena, että koska elämä on absurdia ja
tapahtumat satunnaisia, maailmaan täytyy saada järjestystä. Tästä kumpuavat
totalitaristiset yhteiskuntajärjestelmät. Lopulta kaikki yhteiskunnat, jopa
demokraattiseen solidaarisuuteen perustuvat ideaalit, päätyvät regressiiviseen
totaliteettiin, struktuuria uhkaavan toiseuden tuhoamiseen.
Loputon
destruktiivistenkin struktuurien ylläpito johtaa kaaoksen pelkoon. Kaaoksen
uhka voi olla todellinen tai imaginaarinen. Sillä ei ole merkitystä, koska
totaliteetti pyrkii vakaumukselliseen yhtenäisyyteen, pakolla tai
suostuttelulla mutta aina myös uhkaamalla.
Modernismin ja
kristinuskon tavoittelema järjestys vaatii jatkuvaa valvontaa ja kurinpitoa.
Modernisteille ja uskoville ei ole luvassa hetkenkään levähdystä, eikä valppaus
saisi milloinkaan herpaantua. Tällaisessa maailmassa lähimmäisestä tule toinen,
jolloin hänet tulee tuhota struktuurin toimivuuden nimissä. Tarkkaile siis
entistä lähimmäistäsi, sillä hän on uhka sinulle, jos juuri sinä hyväksyt
totaliteetin totuutena esittämät perusteettomat väitteet.
Mielikuvituksellinen
järjestys tekee ihmisestä homo
imaginaruksen, jonka ainoat selviytymisstrategiat keskitysleirien ja
ydinaseen maailmassa liittyvät tekhne ja
praxis –ajattelun ylivaltaan ja nopeasti myös niiden mielivaltaan
struktuurin säilyttämiseksi.
Modernismissa ja
kristinuskossa maailmassa oletetaan, että ihmiset eivät pysty elämään sovussa
keskenään, ellei heitä paimenneta totaliteetin menettelytavoilla ja tätä
suuntaa pönkitetään lyömättömällä retoriikalla
Peloista ja
uhkista tulee kollektiivisia. Struktuureita ei haluta purkaa tai ainakin
sellaista kavahdetaan, koska universaaleiksi uskottujen ”totuuksien” katoaminen
uhkaa imaginaariseen järjestykseen perustuvaa ideaalia hyvästä ja arvokkaasta
yhteiskunnasta. Tässäkään tapauksessa kontingenssia ei haluta tunnustaa
väistämättömäksi. Sellaista ei modernismissa ja kristinuskossa voi suvaita tai
satunnaisuutta ei toivota tervetulleeksi. Epäjärjestyksen kauhussa ovat
keskitysleirit ja ydinase loogiset päätepisteet. Ne tuhoavat kaiken ihmisyyden
milloin minkin struktuurin nimissä.
Keskitysleirit
ja ydinase kollektivisoivat uhat ja pelot, toivohan ei ole. Subjekti
häivytetään struktuuriin ja tällainen rakenne on modernina aikana tribalistinen
kansalainen, jolloin kaikki muut struktuurin ulkopuoliset ovat
binaarioppositiossa olevia muukalaisia, vihollisia ja toisia.
Struktuuri jota
modernismissa representoi valtio, äärimmilleen vietynä länsimaissa
kristillisiin struktuureihin vetoava valtio, pyrkii alistamaan vapaan subjektin
heimoon kollektivisoimalla subjektin, jolloin subjektit muuttuvat totaliteetin
objekteiksi, hallittavaksi massaksi. Kansalaisista tulee natiiveja heimoon
kuuluvia, jolloin muihin voidaankin soveltaa keskitysleirejä ja ydinasetta.
Tähän päättyy historia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti