sunnuntai 27. elokuuta 2017

Paperittomien auttamisen kriminalisointi



Taannoisen Turun puukkohippasten jälkeen on sisäministeriä myöten esitetty, että paperittomien maahanmuuttajien auttaminen kriminalisoitaisiin. Saa sitä kaikenlaista esittää.

Voin jo nyt ilmoittaa, että tulen auttamaan paperittomia mahdollisuuksien mukaan, vaikka minua uhattaisiin rangaistuksella. Toimin näin siinä maassa missä milloinkin satun majailemaan; minä olen aika liikkuvaista sorttia.

Paperittomien auttaminen vaikka rangaistuksen uhalla ei muodosta minulle moraalista ongelmaa. Sen sijaan auttamatta jättäminen on minulle iso moraalinen ongelma.

Toisekseen, auttamalla paperittomia vastustan fasismia ja fundamentalismia, joka amerikkalaisen mallin mukaan on saanut jalansijaa Suomessakin. Minun ei edes tarvitse osallistua mielenosoituksiin vaan toimia oman tahtini mukaisessa järjestyksessä. Julkiset mielenosoitukset ovat kuitenkin tärkeitä kannanottoja, mutta nykyisin jätän ne muille. Toivottavasti aktivisteja löytyy fasismin ja fundamentalismin vastaisiin mielenilmaisuihin.

Tosin en usko, että laki paperittomien auttamisesta menee läpi eduskunnassa. Jos menee, niin olen kyllä valmis jopa lainvastaiseen kansalaistoimintaan. Tässäkään asiassa ei tule perääntyä äärioikeiston vaatimusten edessä vaan kriminalisoinnilla elämöinti voidaan jättää persujen ja muiden sen kaltaisten terroristijärjestöjen asiaksi. Niihinkin tulee puuttua, kunhan fokus on Suomen lainsäädännön liberalisoinnissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti