Taantumuksellinen
verkkojulkaisu, Seurakuntalainen, on
jälleen löytänyt uuden nillityksen aiheen, varhaiskasvatussuunnitelman.
Maanantaina 28.8. taantumuksellinen
verkkojulkaisu kertoi, että Joensuun päiväkotien ovet suljettiin seurakuntien
työntekijöiltä. Seuraavana päivänä sama kaiken taantumuksen äänitorvi kertoi,
että Joensuun kaupunki kumosi seurakuntien vierailukieltopäätöksen. Sitten ei
mennyt kuin tovi, niin juttua paisuteltiin otsikolla: Varhaiskasvatussuunnitelma ei enää takaa kristillisen kulttuuriperinnön
jatkumoa.
Tässä blogissa on aikojen
saatossa moneen kertaan käsitelty sitä, kuinka negatiivinen uskonnonvapaus
peittoaa aina ja kaikissa olosuhteissa positiivisen uskonnonvapauden. Siinä ei
auta taantumuksellisen aineksen nillityskään. Erityisesti lapsia tulee suojella
uskonnolliselta humpuukilta.
Nyt Joensuun kaupungilla olisi
ollut mahdollisuus osoittaa, kuinka varhaiskasvatus on uskontoneutraalia, ts.
uskonnoilla, millään niistä, ei ole sijaa kasvatustoiminnassa. Tämänhän ovat
valistuneet vanhemmat ymmärtäneet jo ajat sitten. Uskonnonvapauslakikin on
ollut voimassa jo lähes sata vuotta. Sitä paitsi myöhemmin historian tunneilla
kristinuskoa Euroopassa käsitellään aika laajasti. Päiväkoti-ikäisillä lapsilla
ei vain ole kognitiivisia kykyjä käsitellä uskontoon liittyvien väitelauseiden
totuusarvoa. Epätosiahan ne pääsääntöisesti ovat, joten riittää, että historian
tunnilla mainitaan, että niinkin on joskus ajateltu ja jotkut ajattelevat
vieläkin, tosin täysin ilman todennettavia perusteita.
Seurakuntalainen: Uskonnon osalta varhaiskasvatuksessakin
sovelletaan perustuslain 11. pykälää, joka turvaa uskonnon ja omantunnon
vapauden myös lasten osalta. Lasten kohdalla tätä positiiviseksi
uskonnonvapaudeksi kutsuttua oikeutta käyttää huoltaja.
Negatiivinen uskonnonvapaus
suojaa lasta uskonnolliselta hölynpölyltä ja sen seurauksilta. Kun vanhemmat
eivät ole kykeneviä huolehtimaan lastensa negatiivisesta uskonnonvapaudesta, on
yhteiskunnan tehtävä huolehtia siitä. Silloin ei varhaiskasvatuksessa tule olla
tilaa edes anekdootinomaiselle uskonnolle.
Uusi varhaiskasvatuksen perusteet (2017) korostaa aiempaa enemmän
lapsen omaa näkökulmaa. Ajatus ei ole sinänsä uusi, sillä lapsen tarpeet ja
kehitys ovat perinteisesti aina olleet keskisiä suunnittelun lähtökohtia.
Aika moni lapsi ymmärtää
intuitiivisesti uskonnollisten väitteiden olevan epätosia, vaikka ei vielä
kykenisikään esittämään rationaalisia perusteita asialle. Vain ulkoinen
suostuttelu, pakko ja painostus saavat varhaiskasvatuksen piiriin kuuluvan
lapsen uskomaan uskonnollisiin väitteisiin tosina väitteinä.
Kristillinen perintö on ohentunut ja pyhyyden kokemuksen sisällöksi on
monin paikoin tullut lasten mindfullnes-harjoitteet. Myös monien
päiväkotien henkilökunnan mielestä koko uskontokasvatus on vanhempien asia eikä
kuulu päiväkotiin.
Totta kai uskonnollinen perintö
on ohentunut, koska uskonnollisen perinnön haitat ovat hyvin dokumentoitu ja verifioitu.
Valistuneet ihmiset eivät etsi vastauksia uskonnoista. He voivat sanoa. ”En
tiedä.” Tällöin uskonnot menettävät merkityksensä, mikä on lasten kehityksen
kannalta pelkästään positiivista.
Haasteena näin ollen on, miten kristilliset yhteisöt voisivat edistää
vanhempien roolia kristillisen kasvatuksen toteuttajina ja rohkaista heitä
aktiivisesti käyttämään positiivisen uskonnonvapauden hengessä mahdollisuutta
sisällyttää lapsensa varhaiskasvatussuunnitelmaan kristillinen kasvatus.
Tämä vaatisi sen, että sekä
lapset että vanhemmat pakotettaisiin fundamentalisteiksi. Valistuneet uskovat
vanhemmat, heitäkin on, sen sijaan antavat lastensa päättää itse kaikesta
uskontoon liittyvästä.
Joensuun kaupungilla olisi ollut
mahdollisuus toimia esimerkillisellä tavalla, mutta kun ei niin sitten ei.
Änkyrät saivat tällä kertaa erävoiton, mutta taistelu jatkuu. Ehkä vielä näen
sen päivän, kun kaikista uskonnoista on tullut Suomessa täysin epärelevantteja.
Sitä kohti kuljetaan harmittavista
takaiskuista huolimatta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti