Jokavuotiseen
tapaansa patavanhoillinen ja taantumuksellinen verkkojulkaisu, Seurakuntalainen, antaa palstatilaa
Suomen Raamattuopiston järjestämille hengellisille syventymispäiville. Toki
Seurakuntalainen saa kirjoittaa ihan mitä lystää.
Juttu oli otsikoitu:
Kirkon piti muuttaa maailma, mutta nyt
maailma on muuttamassa kirkon.
Otsikon
implisiitti väite on, että kirkko (kollektiivisesti ne kaikki kristinuskon
kuppikunnat) ovat joutuneet sopeutumaan sekulaariin yhteiskuntajärjestykseen.
Otsikko on Seurakuntalaisen kriteerien mukaan jopa harvinaisen rehellinen.
Kristillinen kirkko on epäonnistunut dominantissa hegemoniassaan. Asia ei ole
oikeastaan lainkaan yllättävä, sillä reaalimaailmaa koskeva tieto on
syrjäyttänyt maagiseen ajatteluun perustuvan alistavan ja syrjivän kristillisen
totalitarismin.
Edellisen
perusteella jutussa esitetään heti aluksi varsin erikoinen väite: Moni puolustaa ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa,
mutta vastustaa kristinuskoa.
Oletetaan, että
väite on tosi, sillä väitteen totuusarvo pystytään riittävällä varmuudella
todentamaan. Kun juttua lukee eteenpäin, niin heti perään seuraa kuitenkin
epätosia väittämiä: ihmisoikeudet ja tasa-arvo eivät ole kristinuskon tuotteita
vaan paljon varhaisempia. Tällainen kiemurtelu on kristinuskon valkopesulle
kovin tyypillistä: Kaikki hyvät asiat omitaan, mutta kaikki negatiiviset seikat
projisoidaan muualle. Historiallisesti kristinusko on suoriutunut todella
huonosti niissä asioissa, joista se pyrkii ottamaan kiitoksen itselleen.
Seurakuntalainen
lanseeraa jutussaan myös eksentrisen käsitteen uskonnollinen tyhjiä. Tämä lienee yksi variantti militaristisesta
ja kolonialistisesta käsitteestä sotilaallinen
tyhjiö. Sotilaallinen tyhjiö ei ole historiallinen fakta, eikä sellainen
ole uskonnollinenkaan tyhjiö.
Uskonnollinen
tyhjiö sisältää implisiitin oletuksen eri uskontojen vaihdannaisuudesta.
Euroopassa uskonnot ovat korvautuneet uskonnottomuudella, voisi myös sanoa
”ei-uskonnolla”. Yleisempi johtopäätös historiallisesti on yksinkertaisesti se,
että kaikkialla missä uskonnot ovat väistyneet tai syrjäytetty hegemonisesta
asemastaan, siellä on elintasoa parantunut.
Jutussa sentään
esitetään harvinaisen rehellinen johtopäätös: Yhtenäiskulttuurin perään on tuha haikailla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti