Liberalismin
yksi erityispiirre on uteliaisuus ja skeptisyys.
Liberaali
suhtautuu kaikkeen varauksella, mutta on sen verran utelias, että pyrkii
selvittämään asioita ja ilmiöitä, joita ei tiedä tai ymmärrä. Täten liberaali
maailmankatsomus ei revi dogmeja muinaisesta mytologiasta tai sentimentaalista
väitelauseista siitä, miten toivoisi asioiden olevan.
Tiede ja
tieteellinen tutkimus on lähtökohtaisesti liberaalia. Mikään ei ole
kiellettyjen tutkimusaiheiden listalla. Liberaali tieteentekijä kulkee sinne minne
evidenssi kuljettaa, vaikka tuo todistusaineisto olisi kiusallista ja
vakaumuksen vastaista, jos nyt sattuu omaamaan dogmia lähenevän vakaumuksen.
Liberaali
tieteentekijä on vapaa vaihtamaan näkemystään silloin kun todistusaineisto sitä
edellyttää. Muuttumattomia tekijöitä liberaalille tieteilijälle on vähän:
muutama verifioitu luonnonlaki tule ensimmäiseksi mieleen.
Liberaali tiede
ei tee tutkimusta siten, että lopputulos on määritelty etukäteen ja sitten
yritetään vääntää väkisin tuota ”lopputulosta” tukeva evidenssi.
Liberaalin
tutkimuksen tuloksilla on paremmat käytännön sovellutukset kuin myytteihin ja
mytologiaan perustuvilla johdannaisilla. Faktat ovat aina väistämättä
liberaalien tieteentekijöiden puolella, joten niistä voi johtaa jopa hyvin
toimivia yhteiskuntapoliittisia toimintaohjelmia.
Tänä kesänä
Jyväskylän yliopiston professori, Tapio Puolimatka, on kirjoituksillaan
verifioinut kaiken tuon tuossa yllä sanotun. Puolimatkan taustaoletukset
tuntien hän on kykenemätön hyväksymään oman vakaumuksensa kannalta karuja
faktoja, joten ainoa puolustus on raivokas hyökkäys käyttämällä täysin
perusteettomia väitteitä. Ilmeisesti Puolimatka ihan tosissaan uskoo, että
yleisö ei huomaa kusetusta. Kusetukseenhan näiden uskonnollisen vakaumuksen omaavien
pseudo-tieteilijöiden teesit perustuvat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti