sunnuntai 16. heinäkuuta 2017

Tajunnanvirtaa & metafyysistä mietiskelyä



Monen monta kertaa olen tilaisuuden tullen yrittänyt selvittää, minkälainen on konservatiivisen uskonnollisen oikeiston ideaaliyhteiskunta. Vastauksia ei ole kuulunut. Ei kuulunut vastauksia kysymykseen: Miksi juuri minun tulisi hyväksyä heidän näkemyksensä relevanttina yhteiskuntapoliittisena ohjelmana?

Aivan samalla tavalla tuo edellisessä kappaleessa mainittu sekalainen seurakunta käsittelee isänmaata, kansallisuusaatetta, perinteitä jo jotain metafyysistä yläkäsitettä ”suomalaisuus”. Mitään relevanttia ja validia spesifiä vastausta heiltä ei saa mihinkään.

Sen mikä he hyväksyvät ilman perusteita, minä puolestani hylkään ilman perusteita.

Hämäräksi jää myös vetoaminen länsimaisiin arvoihin. Sen mitä minä olen historiaa lukenut, niin nuo länsimaiset arvot aika- ja paikkasidonnaisia; ts. ne eivät ole mikään monoliitti. Vaikka olisivatkin, niin ne eivät ole immuuneja muutokselle.

Toisinaan, joskin hyvin harvoin, tunnen pientä sääliä näitä konservatiiveja kohtaan. Onneksi se tunne on nopeasti ohimenevää. Sellaiset ihmiset, jotka pyrkivät tekemään siitä yhteiskunnasta jossa minä olen, sulkeutuneen, käpertyneen ja kaikin puolin ahdistavan, eivät saa minulta puolikasta sympatiapistettä. Tuo sakki saa pitää ikävää ihan keskenään, mutta jos astuvat varpailleni, niin he myös vastaavat seurauksista.

Ennen olin aika yllättynyt, että monet noista muinaisuuteen jysähtäneistä taantumuksellisista olivat pitkälle oppineita, en ole enää. Oppineisuus ei kuitenkaan ole tae sivistyksestä. Monet heistä ovat juntteja ja moukkia, eivätkä moukatkaan saa minulta tuota niin haluttua sympatiapistettä. He saavat rypeä eksistentiaalisessa ahdistuksessaan, mutta on aivan turhaa odottaa, että minä osallistuisin sellaiseen rituaaliin

Konservatiivien kustannuksella voi pitää hauskaa, mutta aika pian sellainen hauskuttelu tympii.

- - -

Noiden moukkien kanssa keskustelu on sikäli aivan turhaa, että he ovat täysin kykenemättömiä korjaamaan ajatteluaan, vaikka heille osoittaisi aukottomasti heidän näkemystensä virheellisyyden. Vuosien kokemuksella olen tullut siihen johtopäätökseen, että heidän hauras psyykensä ei kestä ajattelun korjaamista tosiasioita vastaavaksi. Ainakin se aiheuttaa eksistentiaalisen kriisin ja niistä kriiseistä selviytyminen on taas työn ja tuskan takana.

Mielipidevaikuttaminen keskustelupalstoilla on em. perusteella aika turhaa, mutta silti pidän tärkeänä, että me edistykselliset liberaalit osallistumme debattiin, vaikka debatoiminen olisi turhauttavaa. Näille taantumuksen äänitorville ei muuten tule mieleen, että joku voisi ajatella asioista eri tavalla.

Esimerkkinä olkoon se, kuinka vuosien ajan oli Patmoksen sivuilla ainoa Juha Ahviolle kritiikkiä osoittanut kommentaattori. Nyt kriitikoita on ilmaantunut muitakin, joten minun ei enää tarvitse. Sitä paitsi nämä ”myöhäisherännäiset” kommentaattorit ovat paljon parempia kirjoittajia kuin minä.

Tämä oma blogini on yksi ulottuvuus osallistumisessa debattiin. Aika harva tätä lukee, vielä harvempi kommentoi. Jokaisen tekstini voin yhä edelleen allekirjoittaa.

Jotkut keskustelijat eri palstoilla ovat aika herkkähipiäisiä. He suorastaan pelkäävät itseensä kohdistuvaa solvausryöppyä. Toisinaan solvaukset muuttuvat uhkailuksi. Sellaisen sietäminen vaatii hyviä hermoja ja suurta sitkeyttä.

Toki itsekin vittuilen aika usein milloin kenellekin, mutta myös minulle vittuillaan takaisin. Aika vähän olen saanut suoria henkeeni kohdistuvia uhkauksia. Sellaisen saadessani kohautan hartioitani ja totean: Omapa on asiasi.

Mitä muuta uhkailuun voi sanoa? Eräs toinen näistä samoista asioista kirjoittava blogisti on saanut kuulemma huomattavasti enemmän uhkauksia. Nämä uhkauksia latelevat ”lumihiutaleet” ovat sitä samaa joukkoa, joka on menossa tekemään rikosilmoitusta kunnianloukkauksesta, kun heille vittuilee takaisin faktapohjaisesti. Sellainen kertoo kaiken tarpeellisen heistä. En kyllä ole koskaan kuullut, että noista nillittäjistä kukaan olisi oikeasti ryhtynyt mihinkään toimenpiteisiin. Jos on, niin ainakaan toivottuihin lopputuloksiin ne eivät ole johtaneet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti