tiistai 30. kesäkuuta 2015

Uskonnon haittoja kouluopetuksessa



Uuden Suomen Puheenvuoro-palstan blogisti Timo Kilpeläinen on tehnyt mm. seuraavia havaintoja uskonnon haitallisesta vaikutuksesta koululaisiin ja koulunkäyntiin.

1.
Kuuntelin kevätkirkkoa, jossa pappi kertoi koululaisille kuinka Korean edustalla uponneen laivan kapteeni olisi voinut pelastaa satoja hukkuneita, jos hänellä olisi ollut usko jumalaan ja rohkeus, jonka se elämässä antaa.
Kenelle tällainen uskonnollinen propaganda lopulta on suunnattu? Tuskin sillä ainakaan on sellaista vaikutusta lapsiin kuin väitteen esittäjä ehkä toivoisi. Asia saattaa olla juuri päinvastoin. Lapsi ymmärtää, että hänelle valehdellaan päin naamaa, mikä puolestaan tekee kaiken uskonnollisen propagandan pelkästään vittumaiseksi paskaksi, mitä se onkin.

2.
Eräs kuudesluokkani odotti aina innolla mitä aion korjata koulun yhteisen seurakunnan päivänavauksen jälkeen. Mitä enemmän olin hermona vääristä faktoista, sitä enemmän innoissaan oppilat olivat.
Briljanttia! Näin toimii kasvatusvastuunsa tunteva opettaja: hän ei anna epätosien ja selvästi todentamattomien väitteiden myrkyttää rationaalista ajattelu. Kyllä kuudesluokkalainen osaa erottaa uskonnollisten väitteiden epätotuuden faktoista. On vain hyvä, että opettajakin muistuttaa faktojen olevan faktoja, vaikka uskovat sanoisivat asiasta mitä tahansa.

Kilpeläinen havainnollistaa esim. kehityspsykologi Lawrence Kohlbergin kuusiportaista mallia moraalin eri tasoille. Kuudes porras on: Yleisiin oikeudenmukaisuuden periaatteisiin nojautuva moraali, jossa yksilöillä on arvo itsessään.
 
Kilpeläisen analyysi kiteytyy seuraavasti:
Ja tässä tulee uskontojen ongelma. Ne eivät halua ihmisen kehittyvän kohti tuota Kohlbergin kuudetta moraalin tasoa. Ne haluavat pitää ihmisen esimoraalisilla tasoilla. Uskonnot haluavat saada ihmisen toimimaan oikein, koska muuten seuraa jotain pahaa. Seuraa ikuinen helvetti, jos tämän pienen ihmiselon aikana toimit väärin. 76-ikävuoden aikana tehdyt vahingossakin toisia satuttaneet teot seuraavat ikuisuuden. Ikuisuus on hemmetin pitkä aika kärsiä lyhyestä elämästä.

Uskontojen agenda on loukata AINA ihmisoikeuksia ja ihmisarvoa. Tämä tehdään AINA valehtelemalla. Erityisesti lapsille valehtelu on erityisen tuomittavaa. Lapsilla on AINA oikeus saada koulussa parasta mahdollista käytettävissä olevaa tietoa. Uskonnolliset väitteet eivät ole verifioitavissa, eivätkä täyte tiedon alkeellisiakaan kriteereitä.

3.
Kilpeläisen johtopäätös on:
Uskontojen yksi suuri ristiriita sen lisäksi, että ne estävät ihmistä toimimasta oikeasti oikein, vaikka velvoittavat siihen onkin niiden tulkinta omasta itsestään. Jokainen uskonto loppujen lopuksi perustelee omaa oikeellisuuttaan ja olemassaoloaan sillä, että uskonto ja sen pyhät tekstit kertovat sen olevan totta. Missä tahansa järkevässä keskustelussa tällainen kehäpäätelmä voitaisiin kumota hetkessä. Silti se on saanut elää vuosituhansia näissä järjestelmällisissä, ihmisten ohjaamiseen ja vallankäyttöön keskittyneissä instituutioissa.

On loistavaa, että Suomessa on Kilpeläisen kaltaisia opettajia, jotka eivät hyväksyä uskontojen humpuukiväitteiden sokeaa opettamista lapsille.

Kilpeläisen kirjoituksen voi lukea tuolta:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti