Tarkasteltaessa
Raamatun jumalan uskottavuutta, voidaan aloittaa esimerkiksi seuraavista
seikoista:
1.
Kestävätkö
väitteet jumalasta sellaisen kriittisen tarkastelun, että Raamatun jumala ei
ole ristiriitainen hahmo kaikesta todistusaineistosta huolimatta?
2.
Onko Raamattu
paras mahdollinen ja todennäköisin selvitys luonnon toiminnasta?
3.
Onko Raamattu
paras ja luotettavin historiallinen dokumentti judaismista ja kristinuskosta
kaikesta nykyisin käytöstä olevasta todistusaineistosta huolimatta?
4.
Onko Raamattu
paras dokumentti maailmassa ihmisestä ja jumalasta huolimatta kaikista muista
pyhiksi väitetyistä kirjoituksista huolimatta?
Vastaukset ovat
seuraavat:
1.
Eivät kestä,
sillä Raamatun kertomukset ovat jo sisäisesti ristiriitaisia. Kaikki
historiallinen todistusaineisto vain lisää Raamatun jumalan uskottavuuskriisiä
2.
Ei ole, sillä
meillä faktuaalista tietoa luonnon toiminnasta. Taas on Raamatun jumalalla paha
uskottavuuskriisi.
3.
Ei ole, sillä
meillä on luotettavampia Raamatun ulkopuolisia dokumentteja judaismista ja
kristinuskosta. Raamatun jumala ei kestä lainkaan historiallis-kriittistä
tarkastelua. Raamatun tekstien korruptuneisuus on osoitettu käyttämällä mm.
tekstikritiikkiä. Raamatun jumalan uskottavuuskriisi sen kuin pahanee.
4.
Ei ole, sillä
kaikkien pyhiksi väitettyjen tekstien yhteinen piirre on väitteiden ilmiselvä
epätotuus. Raamatun jumala on yhtä epäuskottava kuin kaikki muutkin jumalat.
Mielenkiintoinen
kysymys on myös seuraava:
Jos Raamatun
jumala ei pysty suojelemaan lapsia hyväksikäytöltä edes jumalanpalveluksiin
käytetyissä tiloissa, onko tuo jumala edes auttavasti uskottava?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti